Drodzy użytkownicy

Doceniamy zaangażowanie tak wielu z Was w redagowanie i rozwijanie zasobu wiedzy zgromadzonej na naszym forum. Korzystanie z tego zbioru historii, wspomnień, opisów, fotografii jest jednak możliwe tylko pod warunkiem opłacenia należności za utrzymanie serwera na którym gromadzone są dane. Zwracamy się do Was z prośbą o drobne nawet wpłaty, które pozwolą nam utrzymać i rozwijać witrynę. Wtedy będziemy mogli dalej wspólnie cieszyć się z odkrywania naszej ojczyzny, a na pewno nie zabraknie miejsca na przechowywanie kolejnych informacji.

Jeśli uznacie za słuszne wesprzeć forum wpłatą wg własnego uznania i możliwości, będziemy jako administratorzy forum i strony internetowej bardzo wdzięczni.
Informacje niezbędne do dokonania płatności:

Odbiorca: Stowarzyszenie TRADYTOR
Nr konta: 68 2130 0004 2001 0554 6429 0001
Tytuł płatności: Składka na serwer

Z góry dziękujemy i zachęcamy do aktywnego korzystania z naszej wspólnej kopalni wiedzy.

Młyn - Budy Zglenickie (pow. sierpecki) (nieistniejący)

Moderatorzy: UBOOT, zbyszekg9

Awatar użytkownika
Jacek&Agatka
Stowarzyszenie
Posty: 641
Rejestracja: wt kwie 13, 2010 8:21 pm

Młyn - Budy Zglenickie (pow. sierpecki) (nieistniejący)

Postautor: Jacek&Agatka » śr lip 14, 2010 9:29 pm

Z dedykacją dla UBOOT'a

Info od Jagodzińskiej Teresy Janiny ze Zglenic Dużych i od babci Krzemińskiej Konstancji ze Zglenickich Bud

Tak zwany Rudnik. Dawniej każdy młyn miał swoją nazwę, nadaną przez miejscowych. (ten w Choczeniu nazywano Stanisławówką). Był to młyn drewniany. Niestety nie ma po nim żadnego śladu. W czasie II wś we młynie urzędował Piotr Żurawski (Żórawski?). Potem kupił to Pawłowski, a Żurawski wyprowadził się na Warzyn (okolice Sierpca, podobno już nie żyje, nie ma pewności co do tego). Panu Pawłowskiemu w czasie mielenia zboża pas maszyny wciągnął rękę. Pochowano ją podobno pod drewnianym krzyżem, w rodzaju przydrożnej figury, która stoi zresztą do dziś. Tabliczka metalowa u dołu krzyża ma napis: Jezu ukrzyżowany zmiłuj się nad nami d. 9 maja 1918. Babcia Kosia mówi, że ten wypadek był tuż przed wojną. Pamięta też, że w czasie wojny młyn jeszcze pracował pełną parą.
Ostatnio zmieniony śr lip 14, 2010 11:51 pm przez Jacek&Agatka, łącznie zmieniany 1 raz.
AGATA
Awatar użytkownika
Jacek&Agatka
Stowarzyszenie
Posty: 641
Rejestracja: wt kwie 13, 2010 8:21 pm

Re: Młyn na Budach Zglenickich gm. Mochowo pow. Sierpc

Postautor: Jacek&Agatka » śr lip 14, 2010 9:43 pm

Młyn stał na skarpie nad ciekiem wodnym wychodzącym ze śródleśnych bagien i Jeziora Bledzewskiego. Tuż przed miejscem gdzie stał dawniej młyn powstało coś w rodzaju zbiornika retencyjnego. Dziś wygląda jak zamulony staw, nie jest zadbany i niestety strasznie cuchnie w upalne miesiące. Woda ze stawu przecieka drenem pod drogą i dalej ze skarpy spływa w stronę Skrwy. Do rzeki jest około 20 metrów. Droga od dawnego młyna biegnie obok zagrody Pawłowskich w stronę Bud Bledzewskich. Niedaleko przebiega czerwony szlak rowerowy im. Bolesława Krzywoustego. Stąd na jednym ze zdjęć wiata.Cały teren po młynie zarośniety ziołami i krzewami.
Załączniki
IMG_9170.JPG
IMG_9170.JPG (277.99 KiB) Przejrzano 1676 razy
IMG_9171.JPG
IMG_9171.JPG (236.33 KiB) Przejrzano 1676 razy
IMG_9172.JPG
IMG_9172.JPG (273.06 KiB) Przejrzano 1676 razy
IMG_9173.JPG
IMG_9173.JPG (218.24 KiB) Przejrzano 1676 razy
IMG_9174.JPG
IMG_9174.JPG (222.89 KiB) Przejrzano 1676 razy
AGATA
Awatar użytkownika
UBOOT
Moderator globalny - Stowarzyszenie
Posty: 1363
Rejestracja: wt sie 25, 2009 9:09 pm
Lokalizacja: Płock-Mańkowo
Kontakt:

Re: Młyn na Budach Zglenickich gm. Mochowo pow. Sierpc

Postautor: UBOOT » śr lip 14, 2010 10:03 pm

Dzięki Agata za kolejną perełkę. Fajna opowieść, szkoda że nic już po nim nie pozostało.
Awatar użytkownika
arkadiusz kozanecki
Stowarzyszenie
Posty: 37
Rejestracja: ndz lut 10, 2013 1:58 pm

Re: Młyn - Budy Zglenickie (pow. sierpecki) (nieistniejący)

Postautor: arkadiusz kozanecki » sob maja 11, 2013 11:21 pm

widać jeszcze w dole fundamenty po młynie. Drewniany dom obok stawu to chata młynarza. Pochodzi z 1920 roku (data jest tuż nad wejściem do domu) ,,Antoni Pawłowski 1920 rok" oraz prawdopodobnie na podwórzu ta po części murowana stodoła z fragmentami ścian glinianych to jeszcze wcześniejsza chałupa młyńska.

Wróć do „Młyny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości