Strona 1 z 1

Schron kolejowy - Stępina

: pt kwie 17, 2009 9:02 am
autor: tete
Historia obiektu:
Wiosną 1940r. Naczelne Dowództwo Wojsk Lądowych hitlerowskiego Wermachtu wybrało Podkarpacie na lokalizację jednej z wysuniętych kwater dowodzenia, przygotowanych dla kierowania operacją zmierzającą do opanowania ZSRR. Jeden z głównych obiektów zlokalizowano we wsi Stępina. Prace budowlane rozpoczęto w lecie 1940r. Projektowanie i wykonawstwo spoczywało na największej niemieckiej organizacji budowlanej - Organizacji Todta.
Dla zamaskowania rzeczywistego przeznaczenia inwestycji, oficjalnie przedsięwzięcie zarejestrowano jako budowa jednego z zakładów dla berlińskiej firmy chemicznej "Askania - Werke". Plac budowy objęty był ścisłą ochroną wojskowo-policyjną i dostęp do wznoszonych schronów żelbetonowych mieli tylko upoważnieni Niemcy. Łącznie zatrudnionych było ok. 3-6 tysięcy ludzi. Budowę zakończono w lecie 1941r.
27-28 sierpnia 1941r. odbyło się tu spotkanie A. Hitlera z B. Mussolinim - wówczas w schronie tunelowym przez kilkanaście godzin przebywał pociąg specjalny Hitlera. Przez cały okres wojny obiekt utrzymywano w stałej gotowości na przyjęcie pociągu sztabowego lub innego pociągu specjalnego. W czerwcu 1944r. wojska radzieckie dotarły do Sanu, Niemcy zarządzili ewakuację, od 3 do 29 sierpnia 1944r. utrzymywała się tu linia frontu, który następnie przesunął się ok. 15 km na zachód. Przez 4 miesiące funkcjonował tu radziecki szpital polowy, który oprócz własnych namiotów, wykorzystywał poniemieckie budynki pomocnicze. Po rozpoczęciu ofensywy w styczniu 1945r. szpital wyruszył za przemieszczającymi się na zachód wojskami. Przy głównej drodze nieopodal schronów, pozostał cmentarz, gdzie grzebano żołnierzy zmarłych podczas pobytu w szpitalu.
Po wojnie schrony znajdowały się pod nadzorem Wojska Polskiego, które jednak nie miało koncepcji na wykorzystanie obiektu, dlatego też w latach 60-tych przekazano go w dzierżawę Rzeszowskiemu Oddziałowi NBP. Schron miał być składnicą mennicy państwowej, a także miejscem dla ukrycia ważnych dokumentów, środków płatniczych i depozytów, jednak bank zrezygnował z obiektu jako docelowego punktu ewakuacyjnego. Obiekt został przejęty w dzierżawę przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną w Stępinie. Schrony nr 1 i 2 zostały zaadoptowane, wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne i weszły w skład kompleksu produkcyjnego pieczarkarni.
Po roku 1990 nastąpiło przerwanie produkcji pieczarek z przyczyn ekonomicznych. Przez fakt, że obiekt był długie lata zagospodarowany i należycie konserwowany zachował się w bardzo dobrym stanie do dzisiaj. Schrony bierne i bojowe dla ochrony SD zostały wykreślone z ewidencji wojskowej w latach 70-tych i użytkowane są przez właścicieli gruntów na których są posadowione, według ich uznania. W roku 2000 z ewidencji wojskowej został również wykreślony schron nr 1 i przekazany gminie Frysztak.

Opis budowli:
Zespół schronów obejmuje obszar o wymiarach ok. 1000 x 500 m, leżący w dolinie strumienia Stępinka. Zachowało się 7 obiektów o konstrukcji żelbetowej. Cały zespół liczył kilkadziesiąt budynków, wieży strażniczych, bunkrów bojowych i strzelniczych. W skład zespołu wchodziło także kilka budynków drewnianych wraz z willą przeznaczoną dla dowódców najwyższej rangi. Około 600 m. od głównego bunkra znajdowało się trawiaste lądowisko dla samolotów, obecnie teren ten jest częściowo zabudowany. Zespół dzieli się na dwie grupy budowli: o znaczeniu zasadniczym (obiekty 1 i 2) i uzupełniające (pozostałe). Trzeba zaznaczyć, że całość była doskonale z Niemiecką precyzją zaplanowana, wybudowana i urządzona. Zespół był całkowicie samowystarczalny i przygotowany na wszelkie działania wojenne. Zachowało się dużo materiałów opisujących dokładnie wyposażenie wszystkich pomieszczeń i ich przeznaczenia.
Obiekt nr 1 Żelbetowy schron tunelowy dla pociągu o długości prawie 400 m. Usytuowany jest równolegle do rzeki, u stóp pokrytego lasem zbocza. Budowla jest w znacznej części naziemna, ze względu na znaczną długość, ułatwiającą trafienie bombą lotniczą, wyeliminowano prostolinijny narys całej budowli, dlatego schron ma w rzucie poziomym kształt wycinka łuku kołowego o załamaniu około 8o. Schron podzielony jest na trzy sekcje (159 m, 72 m, 152 m), oraz przedsionek o dł. około 10 metrów. W poprzecznym przekroju pionowym budowla ma kształt niesymetrycznego ostrołuku, dla sprowokowania poślizgu trafiających bomb lotniczych. Grubość murów przekracza 2 metry. Według niemieckiej klasyfikacji odporności obiektów fortyfikacyjnych z 1939r., schron zapewniał przebywającym wewnątrz ludziom całkowite bezpieczeństwo przy kilkukrotnym trafieniu w to samo miejsce pocisku artyleryjskiego kalibru 220 mm. Do schronu prowadzi łącznie 9 otworów komunikacyjnych, każdy wyposażony był w śluzę chroniącą przed wybuchem oraz skażeniami chemicznymi i biologicznymi. Wewnątrz schronu znajdowało się szereg pomieszczeń magazynowych i schronowych dla załogi i obsługi pociągu. Schron kolejowy oznaczony nr 1 połączony był podziemnym kanałem ze schronem nr 2, który stanowił jego zaplecze. Budynki oddalone są od siebie o około 80 m. Schron ten podzielony był na kilka oddzielnych bloków, w każdym z nich znajdowały się urządzenia zapewniające funkcjonowanie całego zespołu: grzewcze, zaopatrujące w wodę, produkujące energię elektryczną, filtrujące powietrze. W budynku tym znajdowały się też zapasy wszelkich paliw i materiałów. Pozostałe obiekty (3-7) to budowle pomocnicze - bunkry bierno - bojowe oddalone od kilkudziesięciu do kilkuset metrów od głównego obiektu. Wszystkie o doskonałej odporności na wybuchy o grubości ścian ok. 2 m. Zadaniem ich było ukrycie drużyn piechoty i zablokowanie dostępu do głównych obiektów. Wszystkie zaopatrzone były w stanowiska ogniowe i urządzenia filtrujące powietrze.

Stan zachowania obiektów:
Stan zachowania wszystkich budynków jest bardzo dobry. Widoczne są jedynie nieznaczne ubytki korozyjne na powierzchni zewnętrznej, główny obiekt poprzez jego częściowe wykorzystanie przez ostatnie lata był stale nadzorowany. Niektóre z obiektów pomocniczych mają otwarte zasuwy w strzelnicach co powoduje niewielkie wnikanie wód opadowych. Zachowało się kilka sztuk oryginalnych drzwi gazoszczelnych i pancerzy strzelniczych. Po roku 1945 zostały zdemontowane wszystkie oryginalne urządzenia wentylacyjno-filtrujące, elektryczne i inne, ale w późniejszych latach dla potrzeb RSP w Stępinie w schronach nr 1 i 2 zamontowano prowizoryczne urządzenia zastępcze.

Źródło: Serwis internetowy Gminy Frysztak.

Re: Schron kolejowy - Stępina

: pn paź 05, 2009 2:02 am
autor: brendi
A oto kilka moich fotek z wycieczki BKB do Stępiny w 2007r.
IMG_0275.JPG
IMG_0275.JPG (95.31 KiB) Przejrzano 1089 razy
stępina.jpg
stępina.jpg (41.21 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0404.JPG
IMG_0404.JPG (31.46 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0317.JPG
IMG_0317.JPG (44.04 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0339.JPG
IMG_0339.JPG (43.52 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0376.JPG
IMG_0376.JPG (34.18 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0397.JPG
IMG_0397.JPG (36.56 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0389.JPG
IMG_0389.JPG (44.12 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0381.JPG
IMG_0381.JPG (42.2 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0405.JPG
IMG_0405.JPG (42.63 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0284.JPG
IMG_0284.JPG (39.79 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0296.JPG
IMG_0296.JPG (43.2 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0434.JPG
IMG_0434.JPG (48.27 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0442.JPG
IMG_0442.JPG (85.73 KiB) Przejrzano 1089 razy
IMG_0417.JPG
IMG_0417.JPG (33.75 KiB) Przejrzano 1089 razy
Więcej zdjęć znajdziecie w naszej GALERII

Re: Schron kolejowy - Stępina

: pn lip 12, 2010 8:19 pm
autor: tete
kazet-kz pisze: Ciekawostką jest, że 28. sierpnia 1941 roku, wieczorem, Hitlera w Stępinie odwiedził mieszkaniec Białobrzeg, który to przebywał razem z Adolfem w szpitalu podczas I wojny światowej.
A wiadomo o które Białobrzegi chodzi??

Re: Schron kolejowy - Stępina

: czw lip 15, 2010 1:45 am
autor: Hombre
kazet-kz pisze:Okoliczna miejscowość koło Stępiny.
Nie chcę się sprzeczać, ale takiej miejscowości koło Stępiny nie ma.Znam te tereny chyba na tyle dobrze, i nie świeci mi nic w głowie.Była taka miejscowość, ale koło Krosna, obecnie dzielnica Krosna, skąd pochodził Władysław Gomułka.

Re: Schron kolejowy - Stępina

: czw lut 17, 2011 9:20 pm
autor: giekaa
Koło Stępiny faktycznie nie ma miejscowości Białobrzegi. Najbliższa jest około 70 km, na północny-wschód od Łańcuta i to pewno o tą miejscowość chodzi.
A tak przy okazji - może wiecie co to za bunkier znajduje się we Frysztaku? Nigdzie nie mogę się doszukać niczego na ten temat.