Kościół śś. Piotra i Pawła - Kurowo (pow. sierpecki)
: śr cze 09, 2010 2:56 pm
Kolejne dzieło architekta Ludwika Gosławskiego.
Kurowo - wieś licząca obecnie około 90 mieszkańców leży wzdłuż drogi łączącej Sierpc z Gozdowem, mniej-więcej w połowie tej odległości. Bardzo starą metrykę Kurowa, potwierdza dokument z 1187 roku, w którym książę Kazimierz Sprawiedliwy rozstrzygał spór o kaplicę św. Benedykta w Płocku. Jest tam wspomniana miejscowość "Crow", którą niektórzy historycy utożsamiają właśnie z Kurowem. [...]
Obecny kościół wybudowano w stylu eklektycznym. Charakteryzuje się on łączeniem w jednej budowli wielu stylów architektonicznych, często w sposób bezkarny. W kurowskim kościele, da się ten fakt zauważyć - z zewnątrz nawiązania do neogotyku i klasycyzmu, w środku zaś barok. Świątynia wybudowana staraniem księdza proboszcza W. Żbikowskiego w latach 1886-88. Projektodawcą był architekt Ludwik Gosławski, który w swojej karierze, wybudował kościoły w Tłuchowie, Skrwilnie, podżuromińskim Zieluniu, podbielskim Ciachcinie, czy w Lutocinie. W 1868 roku wykonano polichromię, którą odnowiono w 1927 roku, ta zaś charakteryzuje się niezwykłością barw, kompozycji i kształtów. Na ścianach dostrzec możemy symbole sakramentów, anioły, scenę ostatniej wieczerzy, Maryję - Matkę Kościoła, świętych apostołów, czy uosobienie Trójcy Świętej. Konsekracja kościoła przez ks. bp. Henryka Dołęgę Kossowskiego nastąpiła 24 sierpnia 1888 roku.
Kościół to budowla orientowana, jednonawowa z cegły z wyodrębnionym, trójbocznie zamkniętym prezbiterium. Od północy i południa dobudowano zakrystie. Wnętrze sklepione koszowo. Nad prezbiterium pozorna koncha. Od zachodu chór muzyczny wsparty na dwóch murowanych filarach połączonych łukiem koszowym. Na osi fasady duża, dwukondygnacyjna wieża. Po bokach dwie mniejsze. Okna w kościele zamknięte półkoliście. Dach dwuspadowy kryty blachą, nad wieżą hełm ośmioboczny z kutym żelaznym krzyżem.
Ołtarz główny neobarokowy z 2. poł. XIX wieku z rzeźbami św. Piotra i Pawła oraz św. Józefa i św. Antoniego. W polu głównym odlewany relief przedstawiający scenę Zwiastowania NMP. Tuż za nim, na ścianę wschodniej w półkoliście zamkniętym oknie ozdobny witraż wyobrażający scenę Wniebowzięcia NMP. [...]
W nawie znajdują się dwa ołtarze boczne. Lewy neogotycki z elementami barokowymi z obrazem św. Piotra i Pawła. Świętych przedstawiono z charakterystycznymi dla nich atrybutami - Piotra z kluczami, a Pawła z mieczem. Tło obrazu stanowi pejzaż starożytnego Rzymu z pogańskimi świątyniami. Prawy wybudowany w tym samym stylu z obrazem św. Rodziny. [...] Na chórze znajduje się prospekt organowy barokowy z XVIII wieku. Ambona barokowa zapewne XVIII-wieczna ze starego kościoła.
W wyposażeniu kościoła znajdują się: XVII-wieczna monstrancja z figurkami śś. Piotra i Pawła, Matki Boskiej z Dzieciątkiem i biskupa Stanisława, kielich barokowy również z XVII wieku, na którym wyryte zostały Arma Christi - czyli narzędzia Męki Pańskiej, kielich z końca XVII wieku, oraz relikwiarz w kształcie krzyża, z małą figurką pelikana w zwieńczeniu.
Wokół kościoła zachowało się kilka nagrobków z dawnego cmentarza, m.in.: Tekli Rudnickiej - Sokołowskiej (1810-1890) z piaskowca, Zachariasza Tabaczyńskiego (1817-1851), Cypriana Umińskiego (1814-1888), oraz Marii Wiechowskiej (1862-1884). Przy kościele znajduje się murowana dzwonnica z lat 20-tych XX wieku.
Fotki:
Kurowo - wieś licząca obecnie około 90 mieszkańców leży wzdłuż drogi łączącej Sierpc z Gozdowem, mniej-więcej w połowie tej odległości. Bardzo starą metrykę Kurowa, potwierdza dokument z 1187 roku, w którym książę Kazimierz Sprawiedliwy rozstrzygał spór o kaplicę św. Benedykta w Płocku. Jest tam wspomniana miejscowość "Crow", którą niektórzy historycy utożsamiają właśnie z Kurowem. [...]
Obecny kościół wybudowano w stylu eklektycznym. Charakteryzuje się on łączeniem w jednej budowli wielu stylów architektonicznych, często w sposób bezkarny. W kurowskim kościele, da się ten fakt zauważyć - z zewnątrz nawiązania do neogotyku i klasycyzmu, w środku zaś barok. Świątynia wybudowana staraniem księdza proboszcza W. Żbikowskiego w latach 1886-88. Projektodawcą był architekt Ludwik Gosławski, który w swojej karierze, wybudował kościoły w Tłuchowie, Skrwilnie, podżuromińskim Zieluniu, podbielskim Ciachcinie, czy w Lutocinie. W 1868 roku wykonano polichromię, którą odnowiono w 1927 roku, ta zaś charakteryzuje się niezwykłością barw, kompozycji i kształtów. Na ścianach dostrzec możemy symbole sakramentów, anioły, scenę ostatniej wieczerzy, Maryję - Matkę Kościoła, świętych apostołów, czy uosobienie Trójcy Świętej. Konsekracja kościoła przez ks. bp. Henryka Dołęgę Kossowskiego nastąpiła 24 sierpnia 1888 roku.
Kościół to budowla orientowana, jednonawowa z cegły z wyodrębnionym, trójbocznie zamkniętym prezbiterium. Od północy i południa dobudowano zakrystie. Wnętrze sklepione koszowo. Nad prezbiterium pozorna koncha. Od zachodu chór muzyczny wsparty na dwóch murowanych filarach połączonych łukiem koszowym. Na osi fasady duża, dwukondygnacyjna wieża. Po bokach dwie mniejsze. Okna w kościele zamknięte półkoliście. Dach dwuspadowy kryty blachą, nad wieżą hełm ośmioboczny z kutym żelaznym krzyżem.
Ołtarz główny neobarokowy z 2. poł. XIX wieku z rzeźbami św. Piotra i Pawła oraz św. Józefa i św. Antoniego. W polu głównym odlewany relief przedstawiający scenę Zwiastowania NMP. Tuż za nim, na ścianę wschodniej w półkoliście zamkniętym oknie ozdobny witraż wyobrażający scenę Wniebowzięcia NMP. [...]
W nawie znajdują się dwa ołtarze boczne. Lewy neogotycki z elementami barokowymi z obrazem św. Piotra i Pawła. Świętych przedstawiono z charakterystycznymi dla nich atrybutami - Piotra z kluczami, a Pawła z mieczem. Tło obrazu stanowi pejzaż starożytnego Rzymu z pogańskimi świątyniami. Prawy wybudowany w tym samym stylu z obrazem św. Rodziny. [...] Na chórze znajduje się prospekt organowy barokowy z XVIII wieku. Ambona barokowa zapewne XVIII-wieczna ze starego kościoła.
W wyposażeniu kościoła znajdują się: XVII-wieczna monstrancja z figurkami śś. Piotra i Pawła, Matki Boskiej z Dzieciątkiem i biskupa Stanisława, kielich barokowy również z XVII wieku, na którym wyryte zostały Arma Christi - czyli narzędzia Męki Pańskiej, kielich z końca XVII wieku, oraz relikwiarz w kształcie krzyża, z małą figurką pelikana w zwieńczeniu.
Wokół kościoła zachowało się kilka nagrobków z dawnego cmentarza, m.in.: Tekli Rudnickiej - Sokołowskiej (1810-1890) z piaskowca, Zachariasza Tabaczyńskiego (1817-1851), Cypriana Umińskiego (1814-1888), oraz Marii Wiechowskiej (1862-1884). Przy kościele znajduje się murowana dzwonnica z lat 20-tych XX wieku.
Fotki: