Tak, brak obrazu. Wstawiono tymczasowy zamiennik. Słynący łaskami obraz Najświętszej Maryi Panny oddano do renowacji. Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie to, co znaleziono za obrazem. Obszarne notatki proboszcza sprzed dokładnie 100 lat.Ks. Wł. Sędziakowski pozostawił swoisty przekaz historyczny, skierowany do przyszłych pokoleń. Mnie najbardziej urzekł ekspresyjny język księdza oraz skrótowa, aczkolwiek maksymalnie treściwa charakterystyka miejscowych dziedziców. Poniżej przytaczam wybrane fragmenty (cały tekst dostępny w Przeglądzie Pruszkowskim z 2015r.):
" Już 3-ci rok trwa ta straszna wojna europejska, a końca nie widać! Straszny ucisk i głód! Czy zdołamy przeżyć ten 3-ci rok? Brak wszystkiego! Drożyzna niesłychana! Co dawniej, kto kupił za rubla, za to trzeba płacić dziesięć? I w takich czasach przyszło mi budować drewniany kościólek! (...) Powróciłem zbiedzony i schorowany do Rokitna dopiero w listopadzie- znalazłem zburzone wszystko- wszystko zrabowane!O! Boże!
Obraz cudowny ocalał.Ani jedna kula go nie drasnęła!"
Pod tym adresem dostępna fotografia obrazu jak i podobizna autora tych słów:
http://www.sanktuariumrokitno.pl/historia-dawna.html
Ks. Wł. Sędziakowski wymienił także pokrótce 12 dworów wraz z nazwiskami ich właścicieli przynależnych do parafii. To moim zdaniem najciekawsze opisy:
"3-ci Radzików, włas. Eug. Dobrosiewicz(...) marna osobistość. Porzucił żonę, przyjął luteranizm, ożenił się, oderwał Radzików od parafii.(...)
6-ty Gołaszew, włas. Zieleniewski - katolik niejasny, ani w kościele, ani u proboszcza nie był, a katolik.
7-my Błachowa z Wolicą, włas: Adolf Janasz, z żyda zaciekły protestant(...)
9-ty Moszna. włas. Witold Nasierowski, katolik obojętny.
12 Czubin, właś: księżna Czartoryska- jeszcze nie widziałem."
I najlepsza moim zdaniem pointa: " Za dużo tych dworów i za mało włościan!"
Epitafia dawnych właścicieli ziemskich umieszczone zostały przy drzwach wejściowych do kościoła.