Punkt czerpania wody - Dwa Młyny (pow. sierpecki)

Moderatorzy: UBOOT, zbyszekg9

Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 660
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Punkt czerpania wody - Dwa Młyny (pow. sierpecki)

Postautor: Majsterek » czw mar 06, 2014 7:09 pm

Z tzw "Zielonego mostu" na Skrwie; za sierpeckim skansenem można oglądać spiętrzenie na rzece, resztki rozszabrowanych budynków oraz jak zawsze piękną dolinę Skrwy. Ruiny o których mowa, to pozostałości po punkcie czerpania wody na potrzeby kolei. Tutaj znajdowała się stacja pomp oraz budynki zaplecza technicznego. Wstępnie uzdatniona woda trafiała stąd rurociągiem aż do stacji kolejowej w Sierpcu, gdzie zaopatrywano nią parowozy wyruszające z Sierpca w cztery strony świata.
Zniszczone zostało praktycznie wszystko co dało się zniszczyć; co o wadze sierpeckiego węzła świadczyło:
Ruiny kolejowej wieży ciśnień można obejrzeć tutaj:
viewtopic.php?f=109&t=2114
Sam dworzec, od lat zamknięty, śmiem przypuszczać że prędzej się zawali, niż wpuszczą do niego jakiegokolwiek podróżnego. Tory kolejowe na linii w kierunku Brodnicy uginają się kilka razy na dzień, gdy przetoczy się po nich ciężki kolejowy skład z chemią do płockiej rafinerii. To uginanie można na własne oczy zobaczyć, gdy przejeżdżające koła wagonu rozgniatają spróchniałe podkłady. Żelazne mosty na Skrwie, straszą swoim stanem, szczególnie ten zardzewiały, nieopodal Mieszczka.
Kompletny rozkład.
Załączniki
Zwiady 05.03_56.jpg
Zwiady 05.03_56.jpg (163.45 KiB) Przejrzano 176 razy
Zwiady 05.03_59.jpg
Zwiady 05.03_59.jpg (171.55 KiB) Przejrzano 176 razy
Zwiady 05.03_57.jpg
Zwiady 05.03_57.jpg (211.31 KiB) Przejrzano 176 razy
Zwiady 05.03_62.jpg
Zwiady 05.03_62.jpg (212.06 KiB) Przejrzano 176 razy
Zdjęcie0057.jpg
Zdjęcie0057.jpg (111.4 KiB) Przejrzano 176 razy
Awatar użytkownika
Thomas
Moderator globalny - Stowarzyszenie
Posty: 1452
Rejestracja: wt gru 01, 2009 8:40 pm
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Punkt czerpania wody - Dwa Młyny (pow. sierpecki)

Postautor: Thomas » czw mar 06, 2014 9:17 pm

A tak wyglądał budynek przepompowni na Skrwie w końcu lat 90.tych XX wieku:
DSC_4645.JPG
DSC_4645.JPG (108.03 KiB) Przejrzano 171 razy
"Wśród mazowieckich złotych pól
Leży Wacława dzielny gród.
Tu Sierpienicy wody nurt
Wpada w ramiona siostry Skrwy."
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 660
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Punkt czerpania wody - Dwa Młyny (pow. sierpecki)

Postautor: Majsterek » sob paź 10, 2015 7:01 pm

Kilka wczesnojesiennych zdjęć ruin pompowni:
ruiny.jpg
Ruiny stacji czerpania wody
ruiny.jpg (297.74 KiB) Przejrzano 132 razy
ryiny2.jpg
Ruiny stacji czerpania wody
ryiny2.jpg (305.36 KiB) Przejrzano 132 razy
ru3.jpg
Ruiny stacji czerpania wody
ru3.jpg (334.23 KiB) Przejrzano 132 razy
A teraz tzw. "Zielony Most" przerzucony nad Skrwą podczas budowy trasy kolejowej Płock-Brodnica w latach 20 ubiegłego wieku. Jest to jeden z dwóch mostów na tej kluczowej dla polskiego transportu (dziś zrujnowanej i praktycznie zamkniętej) linii kolejowej, łączącej najkrótszym połączeniem Łódź (i centrum kraju) z portem w Gdyni, budowanym w ścisłym z nią związku. Dziś piękny acz zaniedbany, wołający o remont pomnik II Rzeczpospolitej:
zm1.jpg
"Zielony Most"
zm1.jpg (365.74 KiB) Przejrzano 132 razy
zm przęsła.jpg
Stalowe, pordzewiałe przęsła wytrwale podtrzymują kolejowe tory
zm przęsła.jpg (298.31 KiB) Przejrzano 132 razy
zm wid.jpg
"Zielony Most"
zm wid.jpg (322.06 KiB) Przejrzano 132 razy
zm łoz.jpg
Łożyska "Zielonego Mostu"
zm łoz.jpg (368.43 KiB) Przejrzano 132 razy
zm wid2.jpg
"Zielony Most"
zm wid2.jpg (285.73 KiB) Przejrzano 132 razy
wid.jpg
Widok na Skrwę z zielonego mostu
wid.jpg (358.91 KiB) Przejrzano 132 razy
Zdjącie mostu podczas budowy robi wrażenie i daje pogląd o sposobach wznoszenia podobnych konstrukcji wiek temu. W głębi, oprócz budynku "pompowni" widać za przęsłami prawie gotowymi jedną ciekawostkę: Mamy tam poszerzone filary pod drugi komplet przęseł - drugi tor. Perspektywiczne myślenie podczas projektowania pozwoliło zaoszczędzić koszty definitywnej przebudowy do której jednak nigdy nie doszło. Mimo to, w studiach uwarunkowań gmin, przez które owa linia przebiega, wniesiona jest rezerwacja pasa gruntu na magistralę kolejową północ - południe, która nawet w dużo późniejszych, komunistycznych założeniach miała połączyć Budapeszt z Gdańskiem. Bajka. Podpory są do dziś, jak znajdę zdjęcia tamtej strony mostu, zaraz wrzucę na potwierdzenie.
Link: Zdjęcie ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
Na koniec przypadek dziwny, jaki tylko u nas może się chyba zdarzyć. Do głowy czasem przychodzą dziwne pomysły, jednak u nas powszechnym jest zjawisko ich realizacji. Podpalić podkład kolejowy - to trzeba mieć wyobraźnię.
podklad.jpg
Spalony podkład kolejowy - przykład gówniarskiej głupoty
podklad.jpg (316.5 KiB) Przejrzano 132 razy

Wróć do „Budowle wodne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość