W dokumencie lokacyjnym miasta jako punkt topograficzny zapisano studnię żydowską znajdującą się u zbiegu ulic. Informację taką znalazłem w książce Marii i Kazimierza Pichotków "Krajobraz z menorą". Autorzy powołują się na: W. Szafrański, Początki i rozwój grodu i ośrodka miejskiego do roku 1138, [w:] Dzieje Płocka, red. A. Gieysztor, Warszawa 1978, s. 60.
Czy ślady tej studni się zachowały? Czy przetrwała ona tylko jako zapis w papierach?
Płock A.D. 1237
Płock A.D. 1237
zapuszczam wąsy, wyciągam szablę
pędzę na koniu po śmierć i chwałę
a żadna myśl nie mąci w głowie
bo tu emocje podsycają ogień
Dezerter "My Polacy"
pędzę na koniu po śmierć i chwałę
a żadna myśl nie mąci w głowie
bo tu emocje podsycają ogień
Dezerter "My Polacy"
- tete
- Administrator - Stowarzyszenie
- Posty: 760
- Rejestracja: pt mar 13, 2009 10:37 am
- Lokalizacja: Płock
- Kontakt:
Re: Płock A.D. 1237
Zajrzę w weekend w Dzieje Płocka i postaram się upewnić ale na moje oko to dawno nie ma już po niej śladu.
Re: Płock A.D. 1237
Niestety, nic więcej o tej studni nie wiadomo. Jedyne domysły są takie, iż znajdowała się w dzielnicy żydowskiej.
Re: Płock A.D. 1237
Wczesnośredniowieczne osadnictwo w Płocku. Plan pochodzi z książki "Płock urbanistyka i architektura" Z. Sokołowskiego i M. Sołtysiaka wydanej przez Arkady w 1975 r.
- Załączniki
-
- skanuj-tr.Płock średniowieczny.jpg (85.25 KiB) Przejrzano 3470 razy
Re: Płock A.D. 1237
Trochę szkoda, że dziś nie da się wskazać palcem miejsca w którym była studnia w XIII w. Ale zapytałem z ciekawości, bo może akurat coś wiadomo. To, że zapis o studni jest dowodem na obecność Żydów w Płocku przed 1237 rokiem to już szczegół.
zapuszczam wąsy, wyciągam szablę
pędzę na koniu po śmierć i chwałę
a żadna myśl nie mąci w głowie
bo tu emocje podsycają ogień
Dezerter "My Polacy"
pędzę na koniu po śmierć i chwałę
a żadna myśl nie mąci w głowie
bo tu emocje podsycają ogień
Dezerter "My Polacy"
Re: Płock A.D. 1237
Według historii malowanej przez Matejkę, Żydów przybyłych do Polski przyjął Władysław Herman w Płocku w 1096 r. Matejkowska wizja tego wydarzenia nasuwa wątpliwości, o które jednak nie można mieć pretensji do artysty. Mógł on umieścić akcję przed katedrą tyle, że była ona wówczas drewniana. Krzywousty, ten z pasem harnasia, wygląda na więcej jak 10 lat. Zbigniew, ten z sokołem, w 1096 r. po przgranej bitwie nad Gopłem, został uwięziony przez Sieciecha w Kruszwicy.
Z osobistości rozpoznawalny jest książę Władysław i na ganku biskup Stefan, a ten rozparty i brzuchaty to może palatyn Sieciech?
Jeśli chodzi o żydowską studnię w Płocku, to można ją zaliczyć do innych tajemniczych obiektów, zaginionych w pomroce dziejów.
Z osobistości rozpoznawalny jest książę Władysław i na ganku biskup Stefan, a ten rozparty i brzuchaty to może palatyn Sieciech?
Jeśli chodzi o żydowską studnię w Płocku, to można ją zaliczyć do innych tajemniczych obiektów, zaginionych w pomroce dziejów.
- Załączniki
-
- tr.Matejko Przyjęcie Żydów R.P. 1096.jpg (86.28 KiB) Przejrzano 3454 razy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 16 gości