Koleje wąskotorowej kolei - Mława

Moderatorzy: UBOOT, zbyszekg9

Awatar użytkownika
dumber
Posty: 8
Rejestracja: sob lis 13, 2010 4:10 am
Lokalizacja: Płock, Lublin

Koleje wąskotorowej kolei - Mława

Postautor: dumber » pt lis 19, 2010 12:34 pm

Praktycznie całej szosie z Mławy do Przasnysza towarzyszy po lewej lub prawej stronie tor z rozstawem 750 mm. Widać, że jest jeszcze utrzymywany, gdyż niwelowane są wyrastające na nim chwasty. Zaintrygowany wymierającą infrastrukturą kolejową postanowiłem trochę się temu przyjrzeć. Zwyczajnie - pójść w teren, popytać, poczytać. Sprawę opisałem. Najciekawszy fragment prezentuję Szanownym Koleżankom i Kolegom wraz z materiałem fotograficznym. Szkoda, że takie techniczne pokraczki już nie jeżdżą. Jak zwykle - ważniejszy zysk ekonomiczny...

"Na przejazdach kolei wąskotorowych pod Sochaczewem powinno się przy krzyżu św. Andrzeja umieszczać ostrzeżenia: "Kierowco! Pojawiający się w kłębach pary obiekt to nie potwór, ale historyczny wehikuł. Dozwolone zainteresowanie." Klasyczne parowozy jeżdżące tam w sezonie letnim naprawdę potrafią napędzić strachu przed szlabanem.
Mławska Kolej Wąskotorowa też wywołuje przerażenie. Bo niby wszystko jest jak trzeba: są stacje, tory, wagony i lokomotywy. Tylko para już nie bucha.
Choć ta jedna z najpiękniejszych linii kolejowych północnego Mazowsza przeżywa kłopoty, to warta jest odwiedzenia i uwagi. Jako jedyna w tej części Mazowsza ma jeszcze kompletny tabor i infrastrukturę. Choć mocno zniszczoną.
Czas świetności kolei wąskotorowych przypadał na wiek XIX. Osobowe lub towarowe wagoniki ciągnęły początkowo konie, zastąpione później przez parowozy. Wąskie tory układało się tanio i łatwo, a co najważniejsze można było wytyczać trasy tam, gdzie normalna kolej nigdy by nie pojechała.
Na tani transport skusił się Ludwik Krasiński - właściciel majątku Krasne.
Pierwszy fragment połączył Krasne z Krasińcem i w poł. XIX służył miejscowej cukrowni. To było tylko kilka kilometrów. Najdynamiczniej linia rozwinęła się podczas I wojny światowej.
Niemieccy inżynierowie śmiało mogliby patronować przygotowaniom dróg na Euro 2012. Na potrzeby armii Niemcy 7 lipca 1915 roku wytyczyli torowisko od Mławy do Przasnysza. Trzy tygodnie później linia była już gotowa (43 km).
Po wojnie aż do lat '90 ubiegłego wieku trasa ciągle była wykorzystywana do przewozu towarów i osób. Pasażerowie do dziś żartobliwie wspominają, że podczas jazdy można było z wagonu wyskoczyć, zrobić zakupy i jeszcze zdążyło się powrócić do "pędzącego" pociągu. Prędkość rzadko przekraczała 20 km/h.
Dziś takie podróżowanie byłoby nie lada atrakcją, bo szlak mławskiej kolei prowadzi przez miejsca wprost wymarzone do odwiedzin: Grudusk (najstarszy ośrodek osadniczy na Ziemi Ciechanowskiej), Rostkowo (tam urodził się św. Stanisław Kostka), Przasnysz (tu mamy klasztor) i Krasne (dawna siedziba rodu Krasińskich). Byłoby..."
Załączniki
DSC02702.JPG
Stacja Mława - zdolne do jazdy parowozy i wagony ukryte są w hangarach. Na zewnątrz natknąć się można na cmentarzysko wąskotorówek.
DSC02702.JPG (66.51 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02704.JPG
DSC02704.JPG (64.62 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02707.JPG
DSC02707.JPG (58.22 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02712.JPG
DSC02712.JPG (65.25 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02716.JPG
DSC02716.JPG (66.13 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02717.JPG
DSC02717.JPG (63.97 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02718.JPG
DSC02718.JPG (63.83 KiB) Przejrzano 211 razy
cz1.JPG
cz1.JPG (66.7 KiB) Przejrzano 211 razy
cz2.JPG
Czernice Borowe - lokomotywa - pomnik przy urzędzie gminy
cz2.JPG (72.44 KiB) Przejrzano 211 razy
prz1.JPG
Pewnego dnia współczesny już skład po prostu zatrzymał się na stacji Przasnysz. Teraz czeka na wandali, złomiarzy, graficiarzy i na powolne skonanie.
prz1.JPG (58.92 KiB) Przejrzano 211 razy
prz.JPG
Przasnysz
prz.JPG (64.74 KiB) Przejrzano 211 razy
DSC02722.JPG
I jeszcze wnętrze wagonika z Mławy...
DSC02722.JPG (59.27 KiB) Przejrzano 211 razy
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 660
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Koleje wąskotorowej kolei - Mława

Postautor: Majsterek » pt sie 14, 2015 10:13 pm

Jako że od pewnego czasu zająłem się tematem kolei, chyba przez jakiś sentyment do huku potężnych, żelaznych kół, niosących tony; mojej uwadze nie uszła także ta wąskotorówka. Ten kolejowy sentyment wynika chyba z poczucia tragedii zniszczeń która dotknęła Polską Kolej w ostatnich 25 latach. Nie mówiąc o wąskotorówce, trudnej do ekonomicznego wyzyskania, los likwidowanych połączeń normalnotorowych to świadectwo procesu dogaszania gospodarki, dowód na zbrodnie przeciwko gospodarce kolejnych rządzących band.

Mimo to, temat wąskotorówki jest godny opracowania, chociażby przez wzgląd na ilość, a raczej długość i rozległość sieci połączeń, które przez lata miały czelność funkcjonować. Służy temu warstwa Linie kolejowe na naszych mapach.
Jak się okazało, po przerysowaniu z archiwalnych map, sieć wąskotorówki była tu na tyle sprawnie przemyślana, że nie tylko sięgała pojedynczym torem Makowa Mazowieckiego, ale także oplatała oczkiem Ciechanów, docierając do wielu pomniejszych miejscowości, takich jak wspomniany Grudusk, Regimin, Szczuki.

Może ktoś napisze, jak wyglądają dziś te linie? Czy coś z nich jeszcze zostało?
Awatar użytkownika
Dziadek Jacek
Posty: 93
Rejestracja: ndz lut 02, 2014 10:50 pm

Re: Koleje wąskotorowej kolei - Mława

Postautor: Dziadek Jacek » sob sie 15, 2015 3:35 pm

Może ktoś napisze, jak wyglądają dziś te linie? Czy coś z nich jeszcze zostało?
Też jestem tego ciekawy. Z miesiąc temu jechałem przez te okolice i z zaskoczeniem stwierdziłem, że są tory a jak zobaczyłem na bocznicy wagon z paroma skrobiącymi i malującymi go chłopakami, to pomyślałem sobie, że przydała by się im jakaś lokomotywa. Po obejrzeniu relacji Dumbera to widzę, że jest wszystko by te linie zachować chociaż w celach historycznych i turystycznych. Miejmy nadzieje, że poza tymi "paroma" na wagonie, znajdzie się w okolicy więcej osób i poparcie władzy a może jakieś środki z Unii. Naprawdę jestem ciekaw jak to tam wygląda? Linia Piaseczno-Tarczyn (?) w sezonie turystycznym działa, nawet się przejechałem. Jest to bliżej Warszawy ale tamte okolice też są przecież ludne i nawiedzane przez turystów.

Wróć do „Przemysłowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość