Nasyp pod linie kolejową??

Moderatorzy: UBOOT, zbyszekg9

Awatar użytkownika
andrzej2110
Posty: 25
Rejestracja: śr sty 09, 2013 4:00 pm

Nasyp pod linie kolejową??

Postautor: andrzej2110 » wt wrz 09, 2014 9:34 pm

Już dawno zastanawiałem się nad przeznaczeniem nasypu prostopadłego do DK60 miedzy Radziwiem i Górami. Geoportal pokazuje że są to osobne działki ewidencyjne i pas ciągnie się aż do trasy na nowy most. http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?loca ... ID=1495440
Czy ktoś ma jakieś informacje o tym nasypie?? Czy były tam kiedyś szyny???
Awatar użytkownika
Nieostatni
Posty: 647
Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)

Re: Nasyp pod linie kolejową??

Postautor: Nieostatni » pn wrz 29, 2014 12:45 pm

Nie odpowiem na postawione przez Ciebie pytanie, ale muszę się przyznać, że podobne pytania nurtowały i mnie kiedy na naszym forum usiłowaliśmy rozwikłać i ustalić lokalizacje cmentarza z czasów I WŚ o którym wspomina w swych zapiskach Maria Macieszyna. Całość znajdziesz tu viewtopic.php?f=76&t=3364 - Krzywy Borek i Las Królewski - okolice Płocka
Początków wydaje mi się należy szukać w schyłkowych latach XIX w.
Kapitalna koncepcja futurystów przemysłowca, a następnie planistów gospodarczych, kartografów, inżynierów i skarbu II Rzeczpospolitej którzy w pierwszej ćwiartce XX wieku stanęli naprzeciw wyzwaniom i z powodzeniem zainwestowali dostępną im fortunę i wiedzę by realizować swe projekty - marzenia wybiegające w przyszłość.
Pierwszy właściciel dobrze prosperującej cegielni, rozpoczął budowę nasypu pod tor kolejki wzdłuż glinianego klifu zaopatrującego jego cegielnie w podstawowy materiał do produkcji finalnego i poszukiwanego materiału budowlanego. Drudzy w myśl decyzji rządu w 1920r. o szybkiej budowie, strategicznych, obwodowych linii kolejowych na trasach Łódź - Kutno - Sierpc - Rypin - Brodnica (linia33) i Nasielsk - Sierpc - Lipno -Toruń (linia 27) krzyżujących się w Sierpcu, wybrali, udowodnili swe racje i zaproponowali przebieg tych linii. W znalezionych materiałach kartograficznych widać potwierdzenie budowy i rezerwacje terenu pod jej budowę.
ScreenShot088 most na wantach.jpg
ScreenShot088 most na wantach.jpg (107.17 KiB) Przejrzano 116 razy
Skan mapy 1:25000 wydanie WIG 1939r. (stan aktualny na rok 1935)
Mało tego Mapa Samochodowa Rzeczpospolitej Polskiej 1:300.000 na arkuszu 7 wydanym przez WIG Warszawa 1923r. pokazuje przebieg linii 33 na odcinku Radziwie - rzeka Wisła bez mostu - Ośnica - Podolszyce - Płock -Trzepowo. Dziwny, niezamierzony lapsus wydawniczy tak szanowanej firmy pokazującej w terenie jako wykonane etapy budowli, będące faktycznie w początkowej fazie budowy.
Pewno słabość Skarbu Państwa II Rzeczpospolitej wymusiła alternatywne rozwiązanie, ożenek szosy z koleją na tym samym poziomie mostu. Stosunkowo rzadko spotykane rozwiązanie.
Płock PKP 33  projekt.jpg
Płock PKP 33 projekt.jpg (112.25 KiB) Przejrzano 116 razy
Jak trafiony był wybór miejsca i lokalizacja przeprawy mostowej, pokazał czas. Po 69 latach 2.8km powyżej mostu im. Legionów Józefa Piłsudskiego otwartego w 1938r. powstał nowy o najdłuższym w Polsce, podwieszonym przęśle na wantach rozpiętych między pylonami(375m). Płock otrzymał most o pięknej sylwetce i wymownej nazwie Solidarność. Nie wykluczone, że mieszkańcy Płocka otrzymają jeszcze jeden most kolejowy aby zapewnić miastu bezpieczny transport rektyfikatów Orlenu. Strach pomyśleć jakie skutki pociągnęła by awaria kilku, z kilkunastu czteroosiowych "gąsiorków rektyfikatu" z zawartością 60.000 litrów łatwo palnych substancji każdy, na torowisku w środku miasta, albo wspólnym z jezdnią torowisku na starym moście o długości 690m. I to by było na tyle, w tym temacie. Może troszkę bliżej poznania, a może i rozwikłania problemu jakim Nas zainteresowałeś.

Nieostatni
Awatar użytkownika
andrzej2110
Posty: 25
Rejestracja: śr sty 09, 2013 4:00 pm

Re: Nasyp pod linie kolejową??

Postautor: andrzej2110 » pn wrz 29, 2014 10:02 pm

W 1923 roku linia Kutno - Płocki Radziwie była już czynna. Otwarcie nastąpiło 15 stycznia 1922 roku.
Swoją drogo mapa pokazuje lokalizacje stacji Płock miedzy ulicami Otolińska i Wyszogrodzka, tam gdzie dziś jest ulica Piłsudskiego. "Przejście przez Wisłę" powstało jako ostatnie w 1938 (otwarcie 19 grudnia) a linia Sierpc - Płocka w 1934 (otwarcie 19 listopada). Mapa pokazuje raczej plany jak miało to być zrealizowane a nie jak to faktycznie się stało. Nad drogą DK60 musiał by powstać wiadukt. Czy kiedyś on istniał??
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 651
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Nasyp pod linie kolejową??

Postautor: Majsterek » pn wrz 29, 2014 10:35 pm

Mapka pokazuje optymalny przebieg linii kolejowej zgodny z późniejszymi pomysłami (PRL) przerzucenie torów dalej od Płocka, gdzie stoki pradoliny są łagodniejsze, budowa kolei łatwiejsza. Ciekawostką jest fakt że po otwarciu ostatniego ogniwa jakim był Płocki most, szlak kolejowy prowadzący tędy na Sierpc i Brodnicę był najkrótszym połączeniem Łodzi z Gdynią - strategicznym portem. Na dodatek po przebudowie wąskotorówki z Nasielska do Sierpca na linię normalnotorową, właśnie przez Sierpc biegła najkrótsza linia łącząca Warszawę z Gdynią. Połączenia jakby nie patrzeć strategiczne i bardzo wydajne. Dziś całkowicie zdegradowane i zmarginalizowane:
Połączenia z Łodzią praktycznie nie ma (przesiadka w Kutnie, w sumie podróż 120km/4 godziny)
Na linii Sierpc - Toruń jeden pociąg na dzień.
Do Sierpca, Kutna i Warszawy szynobus ekonomicznie niewydolnych Kolei Mazowieckich.
Linia kolejowa do Rypina i Brodnicy faktycznie zamknięta. Gdyby nie towarowy, sporadyczny kurs, praktycznie należało by ją rozmontować ze względu na stan techniczny.
Widok na dworcach i stacyjkach typu Proboszczewice, Gozdowo, Sierpc urąga naszej godności i najdobitniej świadczy o gospodarności samorządów i tych 50 spółek powstałych po eksplozji PKP. Krzaki, zarośla i sterty śmieci, tory na bocznicach dawno znikły, wszędzie sterczą słupy latarni bez lamp. Obraz przysłowiowej nędzy i rozpaczy - Ukraina.
Strategiczne niegdyś połączenia w całkowitej ruinie, czy to aby do końca jest przypadek, wiór który poleciał niewinnie podczas rąbania drwa (tzw "transformacja"), że zbudowane w Niepodległej Polsce jako niezbędne!; od zera w ciągu 10 lat, w naszej 25 lat wolnej RP po prostu zostały zdwewastowane.

Wróć do „Przemysłowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość