Jak tylko pomyślę jak następujące po sobie wydarzenia historyczne potraktowały naszą historię, odruchowo szukam czegoś takiego jak zakopana w czeluściach Internetu perła Tradytora viewtopic.php?f=56&t=844. Sam tytuł tej strony powoduje we mnie to, iż pragnę żyć i coś zmienić. Gdy widzę, że ostatnia wrzucona została w dniu 12 maja 2014 roku, to nachodzi mnie takie pytanie ; co się tu i tam dzieje?
Po tych czynnościach podchodzę do nowego wpisu.
Tym razem, temat jak powyżej.
Do skąpej literatury dotyczącej rozbudowy miasta Torunia z lat 1920-1939 należy dołączyć dworzec autobusowy ze stacją obsługi samochodów „Polski Fiat" przy ul. Dąbrowskiego 26, który został prawie całkiem zapomniany. Zasługuje on na przypomnienie jako jeden z ciekawszych elementów architektury użyteczności publicznej tego okresu czasu.
Budowę rozpoczęto w kwietniu 1938 roku, a otwarcie obiektu odbyło się bardzo uroczyście już w listopadzie tego samego roku.
Był to pierwszy w Polsce tego rodzaju dworzec. Budynek nowoczesny i funkcjonalny, z krytymi peronami, restauracją, poczekalnią, przechowalnią bagażu, kasą biletową, kioskiem, fryzjernią, pokojem kąpielowym, mieszkaniem dla personelu, a nawet schronem przeciwgazowym. Ponadto miał zaplecze warsztatowe, pomyślane w pierwszym rzędzie jako stacja obsługi „Polskiego Fiata”. Z dźwigiem, instalacją do smarowania pod ciśnieniem, z kuźnią, ślusarnią, wulkanizatornią, tapicernią i lakiernią.
Inwestorami byli panowie Jan Gorzechowski i dziesięć lat młodszy Edmund Szwengrub. Za własne oszczędności i kredyt w złocie postanowili wybudować dworzec w ówczesnym 60-tysięcznym Toruniu.
Jak wiemy powojenna reforma rolna nie obejmowała majątków do 50 hektarów {w tym dworów jako „powierzchnie nieużytkowe”, a także wielu przedsiębiorstw o pokroju przemysłowym i rzemieślniczym. Pokazali społeczeństwu choć trochę ludzkiej twarzy. Był to jednak manewr strategiczny.
Po uporządkowaniu problemu z pierwszą częścią cudzej własności, przystąpili do etapu drugiego.
Ten trik pozwolił im na podtrzymanie ( jakby na kroplówce) po wojnie jakiej kol wiek gospodarki i przejęcie odbudowywanych już w pewnym stopniu przedsiębiorstw dotkniętych wojną.
To tak jak „ich kolega, tym razem” Hitler, który zanim uporządkował sprawy poprzez zamknięcie ziemian w „tzw. obozach internowania”, pod zarządem folksdojczów zatrudniał właścicieli majątków przy zarządzaniu własnością III Rzeszy. Tymczasem Niemcy sprawnie i szybko przygotowywali się do ostatecznego rozwiązania, chociaż by wyszukując nowych właścicieli tych ziem o prawidłowych korzeniach i jednomyślnej świadomości politycznej. To jest potęga historii gdy nauka nie idzie w las. Szkoda tylko, że nie zawsze w dobrym kierunku.
Komuniści postąpili tak samo, tylko mniej bezczelnie –wolniej. Tak trzeba było bo wojna się przecież skończyła i trzeba było rozegrać to inaczej.
Im też potrzebny był czas, na przygotowanie kadry zarządzającej. Mieli trudniejsze zadanie od Hitlera, poprzez przekreślenie z dnia na dzień, prawie wszystkich ludzi dotychczas związanych z prowadzeniem inicjatyw gospodarczych
W pierwszym etapie łatwo było zabrać ziemię właścicielom rozdać ją nowym i czekać na efekty swojej twórczości. Pierwszy etap widzę jako stworzenie poligonu doświadczalnego przed dokończeniem „swojego komunistycznego dzieła”.
Pozdrawiam
- Stowarzyszenie TRADYTOR Forum Architektura Przemysłowe
- Szukaj
- Stowarzyszenie
-
- Dzisiaj jest ndz kwie 28, 2024 5:09 am
- Strefa czasowa UTC+02:00
Modernistyczny dworzec autobusowy z infrastrukturą towarzyszącą w Toruniu
Przejdź do
- Regulamin, Informacje, FAQ
- ↳ Regulamin, FAQ
- Informator (aktualności)
- ↳ Stowarzyszenie TRADYTOR
- ↳ Planowane Wyprawy
- ↳ Informator lokalny
- ↳ Płock
- ↳ Sierpc
- ↳ Gostynin
- Zabytki militarne
- ↳ Fortyfikacje
- ↳ Twierdza Modlin
- ↳ Podziemia i fabryki
- ↳ Kompleks Riese
- ↳ Lotnictwo wojskowe
- ↳ Marynarka wojenna
- ↳ Militaria
- Architektura
- ↳ Rezydencje
- ↳ Zamki
- ↳ Pałace
- ↳ Dwory
- ↳ Obiekty sakralne
- ↳ Budowle kultowe i pamiątkowe
- ↳ Kapliczki i krzyże
- ↳ Pomniki
- ↳ Tablice pamiątkowe
- ↳ Budowle wodne
- ↳ Wieże ciśnień
- ↳ Mosty/wiadukty
- ↳ Zabudowania gospodarcze
- ↳ Wiatraki
- ↳ Młyny
- ↳ Spichlerze
- ↳ Folwarki
- ↳ Skanseny, Muzea
- ↳ Inne...
- ↳ Budynki mieszkalne
- ↳ Ratusze
- ↳ Bramy
- ↳ Wieże/Baszty
- ↳ Przemysłowe
- Martyrologia i Pamięć Narodowa
- ↳ Cmentarze wojenne i wojskowe
- ↳ Miejsca Narodowej Pamięci
- ↳ Mogiły i miejsca straceń
- ↳ Pomniki poległych, pomniki bohaterów
- ↳ Cmentarze cywilne
- ↳ Obozy i więzienia
- ↳ Niemieckie obozy koncentracyjne, niemieckie obozy zagłady
- ↳ Ślady poepidemiczne
- Peregrynacje
- ↳ Relacje z podróży
- ↳ Parki i ogrody
- ↳ Ciekawe miejsca
- ↳ Architektura natury
- ↳ Ciekawe wydarzenia
- Społeczności i kultury
- ↳ Ślady kultury żydowskiej
- ↳ Kirkuty
- ↳ Synagogi
- ↳ Inne zabytki materialne
- ↳ Ślady osadników i kolonistów
- ↳ Kościoły i domy modlitwy
- ↳ Cmentarze
- ↳ Osady
- Historia
- ↳ Historia
- ↳ Starożytność
- ↳ Średniowiecze
- ↳ Historia nowożytna
- ↳ I wojna światowa
- ↳ Międzywojnie
- ↳ II wojna światowa
- ↳ Po 1945 roku
- ↳ Archeologia
- ↳ Genealogia i heraldyka
- ↳ Legendy, mity, opowieści
- ↳ Biografie
- ↳ Pamiętniki, Wspomnienia
- Etnografia i przyroda
- ↳ Flora i fauna
- ↳ Etnografia
- ↳ Pomniki przyrody
- ↳ Powiat płocki
- ↳ Powiat sierpecki
- ↳ Propozycje pomników
- Wiedza i hobby
- ↳ Sztuka przetrwania czyli survival z Tradytorem
- ↳ Rekonstrukcje
- ↳ Grupy Rekonstrukcji Historycznej
- ↳ Eksploracja, sprzęt poszukiwawczy
- ↳ Identyfikacja
- ↳ Fotoplastikon
- ↳ Krótkofalarstwo
- ↳ Linki
- ↳ Zawartość zakładki "Publikacje" na stronie TRADYTORA
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 21 gości