Drodzy użytkownicy. Docierają do nas zgłoszenia o trudnościach w logowaniu do forum. Dotyczy to niektórych użytkowników, a może być spowodowane awarią z którą jakiś czas temu mieliśmy do czynienia.
Jeśli nie możesz zalogować się na swoje konto, prosimy o informację na adres: logowanie@tradytor.pl - niezbędne może być zresetowanie hasła, w którym pomożemy. Pozdrawiamy.

Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Cmentarze, mogiły, kwatery
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » pt kwie 10, 2020 9:39 pm

Witam wszystkich,
Cześć Kol. Dudioch – swoim postem zachęciłeś mnie do założenia wątku o cmentarzu wojennym we wsi Kuskowo-Glinki ;)
Pierwsze informacje o tym cmentarzu znalazłem w przewodniku PTTK z lat 70-tych. Odwiedziłem go w 2008 r. Znajduje się we wsi Kuskowo-Glinki ok. 3,5 km na wschód od Strzegowa. Był wtedy porośnięty drzewami i krzewami.
kuskowo.gl1.jpg
kuskowo.gl1.jpg (59.01 KiB) Przejrzano 1901 razy
Pola grobowe i mogiły były całkowicie zatarte. W miejscu centralnym stał uszkodzony pomnik z ciosów kamiennych, a wokół niego było 18 zachowanych tabliczek nagrobnych pochodzących z grobów 10 żołnierzy armii niemieckiej i 39 bezimiennych żołnierzy rosyjskich
kuskowo.gl2.jpg
kuskowo.gl2.jpg (95.97 KiB) Przejrzano 1901 razy
Pogadałem sobie z dwoma starszymi mężczyznami, którzy pamiętali, jak ten cmentarz wyglądał tuż po wojnie.Wg. nich grobów było dużo więcej, a przytłaczająca większość pochowanych należała do armii rosyjskiej. W czasie II wojny światowej niemieckie władze okupacyjne uporządkowały cmentarz. Wytyczono aleję główną, mogiły były obramowane betonowymi krawężnikami i posiadały betonowe tabliczki nagrobne. Cmentarz był ogrodzony. Do wykonania tych prac zmuszono Żydów. Jeszcze w 1945 r. cmentarz był w dobrym stanie.
Z danych niemieckich z lat trzydziestych wynika, że pochowano tu 140 żołnierzy niemieckich i 403 żołnierzy armii rosyjskiej.
Niedługo po mojej wizycie informacje o cmentarzu umieściłem na Olsztyńskiej Stronie Rowerowej
http://www.rowery.olsztyn.pl/wiki/miejs ... owo-glinki
Napisałem także do Urzędu Gminnego w Strzegowie w sprawie stanu tego cmentarza. Nikt mi nie raczył odpisać :? Ze dwa lub trzy razy jeszcze tam wpadłem, ale nic się tam nie zmieniało … na lepsze :(
Dudioch pisze:
pt kwie 10, 2020 7:15 am
Zajmuję się renowacją Cmentarza wojennego Kuskowo - Glinki i podczas inwentaryzacji tablic natrafiłem na skróty których nie potrafię rozszyfrować, proszę o pomoc... z góry dzięki!
Kolego Dudioch – cieszę się, że ktoś wreszcie zajął się tym obiektem ! :ok:
Jak już pisałem, znalazłem wtedy 18 tabliczek i spisałem 10 nazwisk, reszta to byli nieznani.
kuskowo.gl3.jpg
kuskowo.gl3.jpg (100.6 KiB) Przejrzano 1901 razy
ERNST OKOLBE, 2 K. L. I. R. 103, † 16.02.1915
LDSTM. O.ROST, 2 K. L. I. R. 103, † 16.02.1915
GEFR. B.SCHOLZ, 16 K. L. I. R. 103, † 16.02.1915

R.RUDOLF, 3 K. L. I. R. 101, † 20.01.1915
H.SCHUMANN, 3 K. L. I. R. 101, † 20.01.1915
O.(...)RSTEN, 3 K. L. I. R. 101, † 20.01.1915
GEFR. BERGMANN, 3 K. L. I. R. 101, † 20.01.1915
A.GLAUS, 3 K. L.I.R. 101, † 20.01.1915

UTFFZ AUGUST EWALD, 4 KOMP. LDST. INF. BATL. NEUFAHRWASSER, † 25.06.1916
LDSTM. KARL SCHULZ, 4 KOMP. LDST. INF. BATL. NEUFAHRWASSER, † 25.06.1916

Nazwisk, które podałeś nie ma wśród nich. Czy pochodzą z tabliczek, odnalezionych przy porządkowaniu cmentarza ? Czy są przy nich jakieś daty lub numery jednostek ?
Pozdrawiam
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
Dudioch
Posty: 13
Rejestracja: pt kwie 10, 2020 7:07 am

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Dudioch » pt kwie 10, 2020 11:14 pm

Ach witam! Czyli poznałem "winowajcę" wszędobylskiej informacji, że na cmentarzu jest pochowanych tylko 10 Niemców i 39 Rosjan. Tak to dziwnym trafem Twój post znalazł się na tablicach gminnych oraz wykazie konserwatora zabytków czy innych instytucji zajmujących się tego typu miejscami...
Mam już informację oficjalną z Berlina, że na cmentarzu pochowanych jest 140 żołnierzy niemieckich i 403 żołnierzy rosyjskich. Tablic jest dosyć dużo. Większość jest w dobrym stanie - da się odczytać napisy. Z tablic już zabezpieczonych wynika, że żołnierze niemieccy pochodzą z 101, 103 i 17 pułku piechoty obrony krajowej (landwehr infanterie regiment), a Rosjanie z 251 pułku piechoty (Stawuczański).
Pozdrawiam
Piotr Duda
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » sob kwie 11, 2020 7:26 pm

Dudioch pisze:
pt kwie 10, 2020 11:14 pm
Czyli poznałem "winowajcę" wszędobylskiej informacji, że na cmentarzu jest pochowanych tylko 10 Niemców i 39 Rosjan. Tak to dziwnym trafem Twój post znalazł się na tablicach gminnych oraz wykazie konserwatora zabytków czy innych instytucji zajmujących się tego typu miejscami...
„Winowajca” prosi o prawo do obrony :D - Ja w 2008 wyraźnie napisałem, że te dane pochodzą z zachowanych 18 tabliczek (więcej wtedy nie znalazłem – pewnie były zasypane ziemią i śmieciami) i na cmentarzu spoczywa co najmniej 10 żołnierzy niemieckich i 39 rosyjskich ! Nigdy nie napisałem, że tylko tylu żołnierzy pochowano na tym cmentarzu!

Jeżeli chodzi o treść tabliczek i dane (nazwiska, skróty), to trzeba do tego podchodzić ostrożnie. Zdarzają się literówki i inne błędy. Skróty nie zawsze są regulaminowe, bo starano się je dopasować do tabliczek, a tam miejsca do napisów było mało. Najlepiej porównywać te dane z Verlustlistami – w 1915 r. były jeszcze dość dokładne.
Mnie także wyszło, że wśród Rosjan najwięcej było nieznanych żołnierzy z 251 pp (251-й Ставучaнский пехотный полк), ale były też wymienione inne pułki z 63 rezerwowej dywizji piechoty (chyba 250 i 252) sformowanej w Odeskim Okręgu Wojskowym.
Ja wtedy żadnej tabliczki z danymi żołnierza z LIR 17 nie znalazłem, ale widać, że były tu także oddziały z 85 Landwehr Division. W rejonie Strzegowa walczył tylko saksoński LIR 101. LIR 103 oficjalnie powstał dopiero we wrześniu 1915 ! Pododdziały, które weszły w jego skład walczyły tutaj jako część LIR 101 w brygadzie Obersta v. Pfeil’a.

Podałeś przykład tabliczki z błędami – literówka w nazwisku i druga w nazwie jednostki wojskowej.
ST.OCELOWSKI
R.F.M.C.A
Według PVL 162 z 01.03.1915 to Musk. Stanislaus OGDOWSKI poległy 16.02.1915. Pochodził z Wichorsee, Kulm – czyli ze wsi Wichorze, Chełmno, obecnie woj. kujawsko-pomorskie.
W skrócie R.F.M.C.A zamiast „C” powinno być „G
Reserve-Festungs-Maschinengewehr-Abteilung – tu akurat Reserve-Festungs-MG-Abteilung Nr. 2 Metz (Res. FMGA) – Rezerwowy forteczny oddział karabinów maszynowych nr 2 Metz.
Pięciu spisanych w 2008 żołnierzy LIR 101 poległych 20.01.1915. Wszyscy są wymienieni w Sachsen VL 117 z marca 1915 r.
R.RUDOLF – Wehrm. Paul RUDOLPH
H.SCHUMANN – Wehrm. Hans SCHUMANN
O.(...)RSTEN – Wehrm. Otto KIRSTEN
GEFR. BERGMANN – Gefr. Ernst BERGMANN
A.GLAUS – Gefr. Artur GLAUS
Spisałem ich jako żołnierzy 3 kompanii, a w PVL są przydzieleni do 5 K. (kompanii), która w dniach 18-21 lutego straciła 13 zabitych .
UTFZ. E.O.KEMPE
4.K.L.I.R.101
Wymieniony w Sachsen VL 120 z marca 1915 r. – Uttfz. Emil KEMPE
4.K. (Kompagnie) L.I.R.101 – 4 kompania miała w dniach 16, 18, 19 i 21 lutego 9 zabitych i całą masę rannych. W innych kompaniach też było dużo zabitych. Zapewne spoczywają w Kuskowie-Glinkach.
Sprawdź swoją pocztę na forum ;)
Pozdrawiam
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
Dudioch
Posty: 13
Rejestracja: pt kwie 10, 2020 7:07 am

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Dudioch » sob kwie 11, 2020 9:48 pm

Oczywiście "winowajcą" z uśmiechem ;) bo to wina władz konserwatorskich/samorzadowych, że z internetu biorą informacje i później kwiatki wychodzą...
W takim razie na tablicach są błędy bo dosyć wyraźnie litery się zachowały.
Mógłbyś podać linka do spisu poległych?
Pozdrawiam serdecznie
Piotrek
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » ndz kwie 12, 2020 8:36 pm

Witam, cześć Piotrze,
Dzisiaj wziąłem na warsztat wojaków z LIR 103 poległych 16.02.1915. Ich tabliczki także walały się koło pomnika w 2008 r. I tu zaczęły się „schody”
List strat LIR 103 z interesującego nas okresu nie ma.
Żeby wyjaśnić tę sprawę zacząłem grzebać w Internecie i się „dogrzebałem” :) do paru informacji o historii 2. Sächsisches Landwehr-Regiment Nr. 101. Ten saksoński pułk Landwehry zmobilizował w sierpniu 1914 roku cztery bataliony. Dodano mu pruski oddział karabinów maszynowych – Res. FMGA 2. Jeszcze w pod koniec 1914 dołączono do pułku VI batalion i podzielono później na dwa związki pułkowe - Landwehr-Regiment 101 Kloß i Landwehr-Regiment 101 Schurig.
Dopiero we wrześniu 1915 r. Landwehr-Regiment 101 Schurig przemianowano na Landwehr-Infanterie-Regiment Nr. 101, a Landwehr-Regiment 101 Kloß na Landwehr-Infanterie-Regiment Nr. 103. Dawni żołnierze Obersta Klossa (czyżby krewny niejakiego Hansa, znanego również jako J-23 :?: :lol: ) stali się teraz żołnierzami LIR 103. Co ciekawe ich kolegów poległych kilka miesięcy wcześniej w rejonie Strzegowa (wykazanych na listach strat LIR 101) „zaliczono pośmiertnie“ :mrgreen: do tegoż LIR 103 !
Wg. Sachsen VL 117 ci żołnierze są oczywiście z LIR 101, a na tabliczkach w Kuskowie-Glinkach mają LIR 103 :o
ERNST OKOLBE – Ers. Res. Ernst KOLBE, 14 Kompagnie
LDSTM. O.ROST – Ers. Res. Ernst ROST, 14 Kompagnie
Z GEFR. B.SCHOLZ w zasadzie się zgadza, ale w 16 K. LIR 101 poległ Gefr. Johann SCHOLZ
Dudioch pisze:
pt kwie 10, 2020 7:15 am
KARL BOUILLON
ERS.RES.H.KRIEG

Karl Bouillon
Rezerwista Zapasowy, ale co dalej ...
Wg. PVL 183 z marca 1915 pierwszy to Wehrm. Karl BONILLON, a nie BOUILLON
a dalej to … Ers. Res. Heinrich KRIEG
KRIEG to w tym przypadku nazwisko, tak jak u nas są nazwiska WOJNA lub WOYNA ;)
Pozdrawiam
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
Dudioch
Posty: 13
Rejestracja: pt kwie 10, 2020 7:07 am

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Dudioch » ndz kwie 12, 2020 9:06 pm

Cześć Krzysiek!
Nauczyłem się wklejać zdjęcia na tym forum :)
Obecny wygląd cmentarza...
Załączniki
IMG_20200403_182742.jpg
IMG_20200403_182742.jpg (697.83 KiB) Przejrzano 1791 razy
IMG_20200403_182740.jpg
IMG_20200403_182740.jpg (568.69 KiB) Przejrzano 1791 razy
IMG_20200403_182727.jpg
IMG_20200403_182727.jpg (772.35 KiB) Przejrzano 1791 razy
IMG_20200403_182713.jpg
IMG_20200403_182713.jpg (885.71 KiB) Przejrzano 1791 razy
Awatar użytkownika
Dudioch
Posty: 13
Rejestracja: pt kwie 10, 2020 7:07 am

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Dudioch » ndz kwie 12, 2020 9:07 pm

Czy natknąłeś się może na jakieś oryginalne zdjęcie/rycinę cmentarza, gdyż to przedstawiane wszędzie jako Kuskowo 1915 na pewno stąd nie pochodzi...
Załączniki
Kuskowo - Glinki 1915.jpg
Kuskowo - Glinki 1915.jpg (179.45 KiB) Przejrzano 1791 razy
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 789
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Majsterek » pn kwie 13, 2020 1:16 pm

Ze swojej strony mogę dorzucić jedynie to co znalazłem na mapie. Najpewniej zianteresowani, zajęci uporządkowaniem cmentarza już przejrzeli wszystkie dostępne mapy. Mimo wszystko chciałbym podzielić się jednym wnioskiem który nasuwa się po przejrzeniu materiału z lat `20 i `30. Mianowicie coś ten cmentarz za duży jak na zastosowanie jedynie wojenne. Mogę się oczywiście mylić, bo nawet tam nie byłem, ale weźcie pod uwagę gabaryty przedstawione na mapie i możliwość ulokowania kwater wojennych w obrębie starszego cmentarza kolonistów niemieckich.
1940_1.jpg
1940_1.jpg (63.12 KiB) Przejrzano 1748 razy
Jeśli wolno się narzucać ze swoimi nie do końca trafionymi pomysłami, to jeszcze jedna propozycja. Okolice Strzegowa obfitują w wiele starych cmentarzy, z których nie o wszystkich na pewno wiecie. Jeśli działacie w tych terenach, będziecie mieli trochę czasu to możecie rozpoznać parę miejsc. Postaram się możliwie szybko wnieść na mapę moje lokalizacje i może zobaczymy co tam w krzakach jeszcze zostało.
Pozdrawiam, i proszę kolegę Dudioch`a o parę słów o akcji porządkowej którą tam prowadzą.
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » pn kwie 13, 2020 4:56 pm

Cześć,

Dudioch – Twoje zdjęcia robią wrażenie, szczególnie, jak się pamięta, jaka tu była gęstwina krzaków i ile śmieci ! Jestem zaskoczony ilością tablic ! Gdzie to wszystko kiedyś było ?
Pozbieraliście u ludzi w całej okolicy czy były cały czas na cmentarzu ? :mrgreen:
A ta płyta tych dwóch landszturmistów z Gdańska jeszcze istnieje ?
kuskowo.gl4.jpg
kuskowo.gl4.jpg (71.81 KiB) Przejrzano 1740 razy
Majsterku – raczej nie masz racji. Nie mam teraz pod ręką swoich notatek – jestem poza domem i piszę z pamięci. W niemieckich materiałach, to Krieger Friedhof – czyli cmentarz wojenny. W przeciwieństwie do takiego Niedarzyna, gdzie w jednej mogile pochowano 340 chłopa, tu chowano najwyżej po kilku żołnierzy. Rosjan też nie chowano w mogiłach masowych po kilkudziesięciu pochowanych. Grobów było dużo, więc cmentarz był spory. Starzy mieszkańcy, z którymi rozmawiałem nic nie wspominali o mogiłach cywilnych.
Przypominam wątek o cmentarzu ewangelickim w Strzegowie, założony na forum kilka lat temu. Nie było raczej potrzeby zakładać kilku cmentarzy ewangelickich tak blisko siebie.
viewtopic.php?p=18516#p18516
Analizowaliśmy tam także mapę, co prawda setkę, a nie dwudziestkę piątkę, tak jak Twoja
Dodam jeszcze, że na cmentarzu ewangelickim w Strzegowie pochowano ok. 40 żołnierzy. Nie ma śladu po tych pochówkach, bo cmentarz jest całkowicie zniszczony.
Jeden lub dwa niemieckie żołnierskie groby były także na cmentarzu żydowskim. Te zniszczyli zapewne sami Niemcy. W czasach Adolfa H. Niemcy uznali, że Żydzi polegli jako żołnierze niemieccy nie są godni nagrobków i niszczyli je na swoich cmentarzach wojennych (nawet we Francji !). A przecież Żydzi niemieccy uważali się za Niemców i lojalnie walczyli za Vaterland i kajzera !
Majsterku, czy masz jakieś informacje o strzegowskim cmentarzu ewangelickim ? Nie miałem tam z kim porozmawiać ...
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
Dudioch
Posty: 13
Rejestracja: pt kwie 10, 2020 7:07 am

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Dudioch » pn kwie 13, 2020 5:43 pm

Kolego Majsterek, jest to duże założenie cmentarne, chowano tam żołnierzy w masowych grobach (max 10 żołnierzy) jak i pojedynczych, daty śmierci z tablic to rozpiętość od 02.1915 do 06.1916.
Wkleiłem post wcześniej rycinę tego cmentarza, ale uważam, że jest błędna lub jest to pierwsze założenie z zupełnie innego miejsca w Kuskowie, gdyż budynki się nie zgadzają.
Pomijając korona wirusa do końca maja planuje tablice rewitalizować, czerwiec - lipiec poszukiwania na terenie cmentarza pozostałości tablic lub innych artefaktów, lipiec - ogrodzenie całości cmentarza, sierpień stworzenie dwóch alei z odnowionymi tablicami.
Wrzesień 2020 lub luty 2021 otwarcie odnowionej nekropolii.
Krzymen tablice zostały wyrwane z miejsc gdzie znajdowały się mogiły - samorząd zlecił sprzątanie cmentarza z krzaków to posprzątali...
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 789
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: Majsterek » pn kwie 13, 2020 6:57 pm

krzymen pisze:
pn kwie 13, 2020 4:56 pm
Majsterku, czy masz jakieś informacje o strzegowskim cmentarzu ewangelickim ?
Niestety nie mam żadnych informacji o tym cmentarzu, odsyłam jedynie do uzupełnionej już mapy.
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » czw kwie 23, 2020 2:42 pm

Cześć,
krzymen pisze:
pn kwie 13, 2020 4:56 pm
Dodam jeszcze, że na cmentarzu ewangelickim w Strzegowie pochowano ok. 40 żołnierzy. Nie ma śladu po tych pochówkach, bo cmentarz jest całkowicie zniszczony.
No to dodam jeszcze, że dałem plamę :oops: Pisałem to z pamięci … a teraz muszę sprostować, żeby znowu nie zostać „winowajcą” umieszczania błędnych informacji na różnych tablicach :lol:
Wg danych niemieckich na cmentarzu ewangelickim spoczywało 72 żołnierzy armii niemieckiej i 11 żołnierzy rosyjskich, czyli dwa razy więcej niż podałem … :roll:

Sprawdziłem dane pochodzące z tablic odnalezionych w Kuskowie-Glinkach. Cmentarz urządzili Niemcy, więc wszystkie tablice mają niemieckie napisy, także na grobach poległych żołnierzy armii rosyjskiej. Gdy go kiedyś szukałem, to ludzie go określali jako cmentarz niemiecki. Można by pomyśleć, że walczyli tu ze sobą jedynie Niemcy i Rosjanie. Tymczasem wśród żołnierzy byli przedstawiciele kilku narodowości, których potomkowie są zapewne obywatelami wielu różnych państw. W okolicy Strzegowa walczyła rosyjska rezerwowa 63 Dywizja Piechoty, zmobilizowana w rejonie Kiszyniowa, Tyraspola i Bendery. Obecnie to Mołdawia. Zapewne większość powołanych żołnierzy było Mołdawianami. Służyli z nimi Rosjanie, Ukraińcy i Rumuni. Ze strony niemieckiej najbardziej jednolite narodowościowo były pododdziały LIR 101 – prawie sami Saksończycy z okolic Drezna. Ale byli tu także żołnierze LIR 17 i LIR 61. LIR 17 został zmobilizowany w Nadrenii, Westfalii i częściowo w Lotaryngii (Metz). Obok Niemców służyli tu także mieszkańcy Lotaryngii i Alzacji. Od 1915 r. trafiali w większości na front wschodni, bo dowództwo niemieckie obawiało się, że będą przechodzić na stronę Francuzów. W LIR 61 było zaś wielu Polaków ze Śląska, Wielkopolski i Pomorza. Na niektórych listach strat tego pułku prawie połowa poległych nosiła polskie nazwiska …
Pozdrawiam - Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 320
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Kuskowo-Glinki (pow. mławski)

Postautor: krzymen » sob kwie 25, 2020 12:20 am

Dudioch pisze:
ndz kwie 12, 2020 9:07 pm
Czy natknąłeś się może na jakieś oryginalne zdjęcie/rycinę cmentarza, gdyż to przedstawiane wszędzie jako Kuskowo 1915 na pewno stąd nie pochodzi...
Kto wie ? Zdjęcia takiego co prawda nie widziałem. To, co widać na rysunku, to mogą być jakieś prowizoryczne mogiły, które później zlikwidowano i przeniesiono na cmentarz w Kuskowie-Glinkach. Front się zatrzymał, a we wsi przez kilka miesięcy kwaterowali żołnierze LIR 101. Budowali ziemianki i rozbierali chałupy …
A tak - na jednym ze swoich rysunków - przedstawił Kuskowo-Glinki żołnierz LIR 101 Unteroffizier K. Erfelt.
KuskowoGl.Ertelt.jpg
KuskowoGl.Ertelt.jpg (137.56 KiB) Przejrzano 1525 razy
Pozdrawiam - Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!

Wróć do „Cmentarze wojenne i wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości