Drodzy użytkownicy. Docierają do nas zgłoszenia o trudnościach w logowaniu do forum. Dotyczy to niektórych użytkowników, a może być spowodowane awarią z którą jakiś czas temu mieliśmy do czynienia.
Jeśli nie możesz zalogować się na swoje konto, prosimy o informację na adres: logowanie@tradytor.pl - niezbędne może być zresetowanie hasła, w którym pomożemy. Pozdrawiamy.

Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnowski)

Cmentarze, mogiły, kwatery
Awatar użytkownika
ekologEKO
Posty: 283
Rejestracja: pt gru 16, 2011 5:31 pm
Lokalizacja: Płock-Suserz-Kamieniec

Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnowski)

Postautor: ekologEKO » wt kwie 14, 2015 11:07 pm

Na cmentarzu w Pleckiej Dąbrowie oddalonym od zabudowań wsi i kościoła znajduje się kwatera wojenna z 1939 roku.Pochowano tu żołnierzy Armii ,,Pomorze".Podając za ,,Przewodnikiem po upamiętnionych miejscach walk i męczeństwa" z 1988 r. :,,Przyjmuje się, że w mogile złożono 12 żołnierzy poległych we wrześniu 1939 r. w Pleckiej Dąbrowie i okolicy. Nazwisk osób pochowanych nie zidentyfikowano."
Załączniki
DSCF8015.JPG
Widok na mogiłę
DSCF8015.JPG (109.26 KiB) Przejrzano 587 razy
DSCF8024.JPG
Pomnik w centrum kwatery
DSCF8024.JPG (101.29 KiB) Przejrzano 587 razy
DSCF8020.JPG
DSCF8020.JPG (96 KiB) Przejrzano 587 razy
DSCF8017.JPG
DSCF8017.JPG (70.49 KiB) Przejrzano 587 razy
,,Aby zło zatriumfowało wystarczy, aby dobry człowiek nic nie robił"
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 288
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnow

Postautor: krzymen » śr kwie 15, 2015 9:02 am

Cześć ekologEKO,

Porządnie utrzymana kwatera z orłem wojskowym wz. 1919 a nie PRL-owskim lub obowiązujacym obecnie. Jak widać to się da zrobić ;)
Jedna sprawa jest jednak niewyjaśniona - chodzi o ppor. Makowskiego.
Istnieje kilka różnych wersji dotyczących śmierci i pochówku ppor. obs. Bogdana lub Bohdana Makowskiego :!:
Muzeum Historyczno-Wojskowe w Toruniu:
http://muzeumhw.pl/index.php?option=com ... Itemid=135
http://www.bohaterowie1939.pl/polegly,m ... ,4326.html
ppor. obserwator Makowski urodził się w 1914 r. a nie w 1901. Kto wiec naprawdę spoczywa w tym grobie?
43 PLK. LOT. – co to za skrót :shock:
43 pułku lotniczego nie było, a Makowski służył w 4 Pułku Lotniczym w 42 Eskadrze Rozpoznawczej ...
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
Z_A
Posty: 274
Rejestracja: pt lut 04, 2011 10:58 pm

Re: Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnow

Postautor: Z_A » śr kwie 15, 2015 10:48 pm

Tak, temat przykry.
Nie ma wątpliwości, że w mogile spoczywa:

ŚP
Podporucznik Służby Stałej Obserwator
BOHDAN MAKOWSKI
Ur. 1914 r. - Poległ (zmarł z ran) 5 września 1939 r.
Lotnik 42 Eskadry Rozpoznawczej / służył w 4 Pułku Lotniczym

Skąd błędy:
W PRL ostatni raz listy kwater i cmentarzy wojennych żołnierzy WP poległych we wrześniu 1939 były weryfikowane ok. roku 1966 - dotyczy to terenów województwa łódzkiego. Nie piszę tu o pojedynczych przypadkach...
Dane były głównie z PCK i gmin oraz - w przypadku braków spowodowanych zabraniem list przez uciekającego okupanta - odtwarzano listy na nowo, na podstawie ukrytych kopii, przechowywanych przez miejscowych mieszkańców, zatrudnionych w okresie okupacji przez Czerwony Krzyż do prac przy powstawaniu wojennych nekropolii. Zaznaczę także, że listy pochówków żołnierzy WP były w okresie okupacji także wysyłane przez Ruch Oporu na zachód, stąd m.in. pozycja książkowa "Straty korpusu oficerskiego 1939-1945" Tadeusza Kryski-Karskiego, Londyn 1996.
Te "nowe" i pogłębione o inne źródła dane posłużyły do prac nad "Księgą pochowanych żołnierzy polskich poległych w II wojnie światowej. Żołnierze września.", Pruszków 1993.
Przy takim zamieszaniu wszystko mogło się zdarzyć, ponieważ listy wojewódzkie (już w nowej Polsce) oparły się głównie na gotowej pracy zespołu redakcyjnego B. Affek-Bujalskiej we wspomnianej już "Księdze pochowanych...". Tu na temat PPOR. BOHDANA MAKOWSKIEGO są błędy!
...i doszło jeszcze niestety parę błędów przy wykuwaniu liter i cyfr:(

Piszę o tym ponieważ jest to nie jedyny przypadek w naszej okolicy/województwie.

Od początku tego wieku (chyba od. ok. 2004.) powoli restauruje się mogiły wrześniowe (i nie tylko) i orzełek wz.19 jest jednym z głównych motywów nagrobnych mogił Bohaterów.

Wróć do „Cmentarze wojenne i wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość