Strona 1 z 1

Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnowski)

: wt kwie 14, 2015 11:07 pm
autor: ekologEKO
Na cmentarzu w Pleckiej Dąbrowie oddalonym od zabudowań wsi i kościoła znajduje się kwatera wojenna z 1939 roku.Pochowano tu żołnierzy Armii ,,Pomorze".Podając za ,,Przewodnikiem po upamiętnionych miejscach walk i męczeństwa" z 1988 r. :,,Przyjmuje się, że w mogile złożono 12 żołnierzy poległych we wrześniu 1939 r. w Pleckiej Dąbrowie i okolicy. Nazwisk osób pochowanych nie zidentyfikowano."

Re: Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnow

: śr kwie 15, 2015 9:02 am
autor: krzymen
Cześć ekologEKO,

Porządnie utrzymana kwatera z orłem wojskowym wz. 1919 a nie PRL-owskim lub obowiązujacym obecnie. Jak widać to się da zrobić ;)
Jedna sprawa jest jednak niewyjaśniona - chodzi o ppor. Makowskiego.
Istnieje kilka różnych wersji dotyczących śmierci i pochówku ppor. obs. Bogdana lub Bohdana Makowskiego :!:
Muzeum Historyczno-Wojskowe w Toruniu:
http://muzeumhw.pl/index.php?option=com ... Itemid=135
http://www.bohaterowie1939.pl/polegly,m ... ,4326.html
ppor. obserwator Makowski urodził się w 1914 r. a nie w 1901. Kto wiec naprawdę spoczywa w tym grobie?
43 PLK. LOT. – co to za skrót :shock:
43 pułku lotniczego nie było, a Makowski służył w 4 Pułku Lotniczym w 42 Eskadrze Rozpoznawczej ...

Re: Mogiła żołnierzy 1939 roku - Plecka Dąbrowa ( pow.kutnow

: śr kwie 15, 2015 10:48 pm
autor: Z_A
Tak, temat przykry.
Nie ma wątpliwości, że w mogile spoczywa:

ŚP
Podporucznik Służby Stałej Obserwator
BOHDAN MAKOWSKI
Ur. 1914 r. - Poległ (zmarł z ran) 5 września 1939 r.
Lotnik 42 Eskadry Rozpoznawczej / służył w 4 Pułku Lotniczym

Skąd błędy:
W PRL ostatni raz listy kwater i cmentarzy wojennych żołnierzy WP poległych we wrześniu 1939 były weryfikowane ok. roku 1966 - dotyczy to terenów województwa łódzkiego. Nie piszę tu o pojedynczych przypadkach...
Dane były głównie z PCK i gmin oraz - w przypadku braków spowodowanych zabraniem list przez uciekającego okupanta - odtwarzano listy na nowo, na podstawie ukrytych kopii, przechowywanych przez miejscowych mieszkańców, zatrudnionych w okresie okupacji przez Czerwony Krzyż do prac przy powstawaniu wojennych nekropolii. Zaznaczę także, że listy pochówków żołnierzy WP były w okresie okupacji także wysyłane przez Ruch Oporu na zachód, stąd m.in. pozycja książkowa "Straty korpusu oficerskiego 1939-1945" Tadeusza Kryski-Karskiego, Londyn 1996.
Te "nowe" i pogłębione o inne źródła dane posłużyły do prac nad "Księgą pochowanych żołnierzy polskich poległych w II wojnie światowej. Żołnierze września.", Pruszków 1993.
Przy takim zamieszaniu wszystko mogło się zdarzyć, ponieważ listy wojewódzkie (już w nowej Polsce) oparły się głównie na gotowej pracy zespołu redakcyjnego B. Affek-Bujalskiej we wspomnianej już "Księdze pochowanych...". Tu na temat PPOR. BOHDANA MAKOWSKIEGO są błędy!
...i doszło jeszcze niestety parę błędów przy wykuwaniu liter i cyfr:(

Piszę o tym ponieważ jest to nie jedyny przypadek w naszej okolicy/województwie.

Od początku tego wieku (chyba od. ok. 2004.) powoli restauruje się mogiły wrześniowe (i nie tylko) i orzełek wz.19 jest jednym z głównych motywów nagrobnych mogił Bohaterów.