Kwatera wojenna - Radziwie (Płock)

Cmentarze, mogiły, kwatery
Awatar użytkownika
zbibal76
Posty: 160
Rejestracja: sob cze 25, 2011 6:28 pm
Lokalizacja: Gąbin

Kwatera wojenna - Radziwie (Płock)

Postautor: zbibal76 » pt lis 11, 2016 9:44 am

Kwatera wojenna na cmentarzu w Radziwiu przy ul. Krakówka. Spoczywają tu żołnierze 19 pułku piechoty im. Odsieczy Lwowa polegli w Radziwiu i okolicy we wrześniu 1939r. Wg informacji zawartych na pomniku pochowanych jest tutaj 97 żołnierzy - 61 wymienionych z nazwiska oraz 36 żołnierzy nieznanych.
DSC00322.JPG
DSC00316.JPG
DSC00321.JPG
Płyta nagrobna z nazwiskami pochowanych żołnierzy i informacją o 36 żołnierzach NN. Przy niektórych nazwiskach doklejono małe białe krzyże i gwiazdy Dawida.
DSC00317.JPG
DSC00332.JPG
DSC00327.JPG
Gdy byłem tam 10 lat temu, w grudniu 2006r, obok stała jeszcze stara betonowa płyta z poprzedniego pomnika.
PICT0095.JPG
10 lat temu płyta nagrobna nie miała jeszcze dodatkowych oznaczeń w postaci białych krzyżyków i gwiazd.
PICT0097.JPG

W bezpośrednim sąsiedztwie kwatery jest jeszcze jedna pojedyncza mogiła nieznanego żołnierza z 1939r.
DSC00331.JPG
DSC00329.JPG
DSC00330.JPG
Dlaczego został pochowany osobno? Patrząc na napis "N Żołnierz" nasunęło mi się skojarzenie z odkrytym przez śp. Blumena i potem przez Tradytorów miejscem w lesie Grabina, gdzie jest oznaczone krzyżem na sośnie miejsce śmierci i pierwszego pochówku NN żołnierza z 19pp, którego po wojnie przeniesiono w inne miejsce (viewtopic.php?f=76&t=4872&p=22995&hilit ... ina#p22995). Może to właśnie tutaj został pochowany, w pobliżu towarzyszy broni, w osobnej mogile aby nie rozkopywac już kwatery?
DSC00328.JPG
Przy kwaterze posadzono również Dąb Pamięci, poświęcony zamordowanemu w Katyniu płk. Jerzemu Cegielskiemu
DSC00325.JPG
DSC00324.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony sob lis 12, 2016 8:40 pm przez zbibal76, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 261
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kwatera wojenna - Radziwie (Płock)

Postautor: krzymen » sob lis 12, 2016 7:14 pm

Cześć Zbyszku,

Tak jakoś wyszło, że o tej kwaterze z 1939 r. napisałem parę słów w temacie założonym przez Hetmana.
Grób Jana Marka Lajourdie w Radziwiu - viewtopic.php?p=21612#p21612
Oto zdjęcie z 2010 - na tablicy jest jeszcze nie usunięty błąd ;)
plock19pp.jpg
Grobu nieznanego żołnierza wtedy nie znalazłem :oops: a nikt nie potrafił mi go wskazać ...
Szukałem wtedy głównie mogiły poległych z 1920 r., która znajduje się bliżej ul. Kolejowej. Jest wciśnięta pomiędzy współczesne groby i mało widoczna z alei głównej.
plock1920radz1.jpg
Była tam tabliczka z informacją, że spoczywają w niej polegli harcerze.
plock1920radz2.jpg
Przypuszczalnie nie jest to prawda, a w mogile spoczywa kilku marynarzy ze statku „Stefan Batory”, poległych 18.08.1920 r., m.in. plut. mar. (bosmanmat) Wiktor Nitka, kawaler Virtuti Militari. Szkoda, że na metalowej tabliczce i na tablicy kamiennej umieszczono wizerunki Orła "państwowego", które nie obowiązywały w 1920 r., a nie np. orła wojskowego wz. 1919 ... Jakoś w Płocku prawie wszystkie mogiły z 1920 r. kojarzy się z harcerzami. Np. "Bratnia Mogiła" koło torów kolejowych, tzw. "Kopiec harcerzy", w której obecnie nie spoczywa żaden harcerz ...

Pozdrawiam
Krzysztof
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony ndz lis 13, 2016 12:21 am przez krzymen, łącznie zmieniany 2 razy.
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
zbibal76
Posty: 160
Rejestracja: sob cze 25, 2011 6:28 pm
Lokalizacja: Gąbin

Re: Kwatera wojenna - Radziwie (Płock)

Postautor: zbibal76 » sob lis 12, 2016 8:17 pm

Na mogile poległych w 1920r jest obecnie jeszcze tabliczka z nazwiskiem bosmanmata Wiktora Nitki
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
zbibal76
Posty: 160
Rejestracja: sob cze 25, 2011 6:28 pm
Lokalizacja: Gąbin

Re: Kwatera wojenna - Radziwie (Płock)

Postautor: zbibal76 » sob lis 12, 2016 8:34 pm

krzymen pisze: Tak jakoś wyszło, że o tej kwaterze z 1939 r. napisałem parę słów w temacie założonym przez Hetmana.
Grób Jana Marka Lajourdie w Radziwiu - viewtopic.php?p=21612#p21612
No faktycznie, tak mi coś chodziło po głowie, że chyba gdzieś już widziałem zdjęcie kwatery na Radziwiu, ale nie byłem pewien czy nie pomyliłem z innym forum, nie skojarzyłem też z wątkiem o Marku Lajourdie, że będzie "ukryte" w innym temacie :(,
krzymen pisze:Oto zdjęcie z 2010 - na tablicy jest jeszcze nie usunięty błąd ;)
A tu jeszcze wersja oryginalna tablicy, zdjęcie z 2006r, zanim zatarto błąd, parę lat upłynęło zanim błąd został naprawiony
PICT0103.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Wróć do „Cmentarze wojenne i wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Yahoo [Bot] i 2 gości