Cmentarz parafialny - Ciechocinek (pow. aleksandrowski)

Awatar użytkownika
zbyszekg9
Posty: 1484
Rejestracja: pn paź 28, 2013 3:32 pm

Cmentarz parafialny - Ciechocinek (pow. aleksandrowski)

Postautor: zbyszekg9 » pt lip 29, 2016 3:05 pm

Zabytkowy cmentarz parafialny zlokalizowany jest przy ul. Wołuszewskiej. Na cmentarzu tym oprócz mogił współczesnych znajdują się również zabytkowe nagrobki. Wśród pochowanych znajduje się tutaj miedzy innymi grób rodzinny Karola Kossaka – malarza, który ostatnie 27 lat życia spędził w Ciechocinku. Razem nim pochowana została jego żona Wanda Kossak z Czerkawskich (tego grobu nie odnaleźliśmy).
Cmentarz parafialny to jest również miejsce spoczynku ofiar I i II wojny światowej. Znajduje się tutaj jedna mogiła zbiorowa, w której spoczywa 19 żołnierzy, którzy stracili życie w latach 1918-1920. Nazwiska poległych widnieją w dolnej części pomnika, na którym widnieje również napis: „Oddz. Zw. Strzeleckiego w Ciechocinku poległym bohaterom 1918-1920 w 15 rocznicę odzyskania niepodległości”. Kolejne trzy mogiły zbiorowe ofiar egzekucji przeprowadzonych przez Niemców podczas II wojny światowej. W jednej mogile spoczywa 1 pielęgniarka i 18 żołnierzy Wojska Polskiego rozstrzelanych na terenie ciechocińskiego sanatorium we wrześniu 1939 r. W kolejnej mogile spoczywają 34 ofiary egzekucji przeprowadzonej na terenie lasu Odolion. W 1945 r. ciała ofiar ekshumowano i przeniesiono na cmentarz parafialny w Ciechocinku. W trzeciej mogile spoczywają ofiary egzekucji przeprowadzanych przez hitlerowców, w tym m.in. ofiara egzekucji pod murem hali targowej od strony ul. Broniewskiego oraz ofiara egzekucji w rejonie warzelni soli. Ponadto natknęliśmy się na grób uczestnika powstania warszawskiego oraz uczestnika walk o Monte Cassino.
155. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
158. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
159. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
160. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
161. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
162. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
166. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
167. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
168. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
169. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
170. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
171. Ciechocinek. Cmentarz katolicki.JPG
Za: http://www.polskaniezwykla.pl/web/place ... ialny.html
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 261
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz parafialny - Ciechocinek (pow. aleksandrowski)

Postautor: krzymen » śr sie 31, 2016 6:41 pm

Cześć Zbyszku!
zbyszekg9 pisze:Cmentarz parafialny to jest również miejsce spoczynku ofiar I i II wojny światowej. Znajduje się tutaj jedna mogiła zbiorowa, w której spoczywa 19 żołnierzy, którzy stracili życie w latach 1918-1920. Nazwiska poległych widnieją w dolnej części pomnika, na którym widnieje również napis: „Oddz. Zw. Strzeleckiego w Ciechocinku poległym bohaterom 1918-1920 w 15 rocznicę odzyskania niepodległości”.
Grobów z I wojny światowej nie odnalazłeś, bo pewnie już nie istnieją … Wg. Niemców w Ciechocinku pochowano ok. 120 żołnierzy. Chyba był to oddzielny cmentarz wojenny a nie część cmentarza parafialnego. Początkowo chciałem Ci także odpisać, że ta „mogiła zbiorowa” z lat 1918-1920, to prawdopodobnie nie mogiła - tylko symboliczny pomnik, jakich wiele stawiano w dziesięciolecie lub piętnastolecie odzyskania niepodległości. Upamiętniano w ten sposób mieszkańców danej miejscowości lub gminy poległych w tych latach często daleko od swoich stron rodzinnych.
Postanowiłem jednak najpierw sprawdzić … i dobrze, bo bym się trochę wygłupił :lol:
Większość z tych żołnierzy nie figuruje na „Liście strat WP” z 1918-1920 lub jeżeli są tam umieszczeni, to jako zmarli lub polegli w innych miejscach.
Trzech na pewno tu spoczywa, bo zmarli w Ciechocinku!
JASKA Stanisław to szer. Stanisław Jaska z 28 pp, zmarły w Ciechocinku 30.VIII.1920, nr 13545
SZYMCZAK Adam to szer. Adam Szymczak z 14 pp, zmarły z ran w Ciechocinku 18.VIII.1920, nr 39540
SŁOŃ Antoni to szer. Antoni Słoń z 31 pp, zmarły z ran w Ciechocinku 28.VIII.1920, nr 35730

Jako ciekawostkę podam, że na „Liście strat …” figuruje także szer. Antoni Koń z 31 pp, zmarły z ran w Ciechocinku 18.VIII.1920, nr 17334
Prawdopodobnie ten sam żołnierz 31 pułku strzelców kaniowskich został przez pomyłkę dwa razy wpisany na „Listę”. Raz pod swoim nazwiskiem (SŁOŃ, nr 35730), a raz pomyłkowo jako KOŃ (nr 17334). W historii pułkowej 31 pp, na liście poległych, jest tylko wymieniony szer. Słoń !

Pozdrawiam
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
zbyszekg9
Posty: 1484
Rejestracja: pn paź 28, 2013 3:32 pm

Re: Cmentarz parafialny - Ciechocinek (pow. aleksandrowski)

Postautor: zbyszekg9 » czw wrz 01, 2016 8:18 pm

Dziękuję krzymenie za stosowny komentarz i uzupełnienie wątku. A grobów wcześniejszych nie znaleźliśmy, być może dlatego, że bylismy zbyt krótko.
Pozdrawiam serdecznie.

Wróć do „Cmentarze cywilne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości