Drodzy użytkownicy. Docierają do nas zgłoszenia o trudnościach w logowaniu do forum. Dotyczy to niektórych użytkowników, a może być spowodowane awarią z którą jakiś czas temu mieliśmy do czynienia.
Jeśli nie możesz zalogować się na swoje konto, prosimy o informację na adres: logowanie@tradytor.pl - niezbędne może być zresetowanie hasła, w którym pomożemy. Pozdrawiamy.

Cmentarz wojenny IWŚ - Drobin (pow. płocki)

Cmentarze, mogiły, kwatery
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 300
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Cmentarz wojenny IWŚ - Drobin (pow. płocki)

Postautor: krzymen » pn paź 17, 2011 11:47 am

Dnia 15 lutego 1915 r. 1 Rezerwowa Dywizja Gwardii (1. Garde Reserve Division) toczyła zacięte walki pod Drobinem. Musiała odpierać silne natarcie na swoim prawym skrzydle. Rosjanie zostali pokonani i wycofali się zostawiając wielu zabitych i jeńców.
kazet-kz pisze:Przy wejściu umieszczony jest krzyż oraz tabliczki z napisami: "Cmentarz wojenny 1915 r." oraz "Ku pamięci poległych żołnierzy :?: polskich :?: , niemieckich, rosyjskich, austriackich"
Ktoś tu chyba w tym Drobinie na nowo pisze historię! :lol: Jacy polscy żołnierze pod Drobinem w 1915 roku :?:
Żołnierze Legionów Polskich i Legionu Puławskiego walczyli daleko na południe od Warszawy. Bajończycy byli jeszcze dalej – bo we Francji! Innych żołnierzy polskich w 1915 r. nie było. Owszem miliony Polaków było żołnierzami walczących ze sobą armii państw zaborczych, ale oni nie byli przecież żołnierzami polskimi! Na tym cmentarzu nie ma grobów żołnierzy WOJSKA POLSKIEGO. Groby poległych w 1939 r. są w Drobinie na cmentarzu katolickim.
Lance do boju, szable w dłoń!
Czaro
Posty: 182
Rejestracja: pt kwie 15, 2011 11:02 am
Lokalizacja: Płock

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: Czaro » pn paź 17, 2011 11:14 pm

krzymen pisze:Dnia 15 lutego 1915 r. 1 Rezerwowa Dywizja Gwardii (1. Garde Reserve Division) toczyła zacięte walki pod Drobinem. Musiała odpierać silne natarcie na swoim prawym skrzydle. Rosjanie zostali pokonani i wycofali się zostawiając wielu zabitych i jeńców.
kazet-kz pisze:Przy wejściu umieszczony jest krzyż oraz tabliczki z napisami: "Cmentarz wojenny 1915 r." oraz "Ku pamięci poległych żołnierzy :?: polskich :?: , niemieckich, rosyjskich, austriackich"
Ktoś tu chyba w tym Drobinie na nowo pisze historię! :lol: Jacy polscy żołnierze pod Drobinem w 1915 roku :?:
Żołnierze Legionów Polskich i Legionu Puławskiego walczyli daleko na południe od Warszawy. Bajończycy byli jeszcze dalej – bo we Francji! Innych żołnierzy polskich w 1915 r. nie było. Owszem miliony Polaków było żołnierzami walczących ze sobą armii państw zaborczych, ale oni nie byli przecież żołnierzami polskimi! Na tym cmentarzu nie ma grobów żołnierzy WOJSKA POLSKIEGO. Groby poległych w 1939 r. są w Drobinie na cmentarzu katolickim.
Idąc Twoim tokiem rozumowania równie dobrze można powiedzieć, że nie ma wśród poległych również Niemców czy Austriaków. Bo przecież nie było wtedy takich państw. Właściwiej było by napisać, że leżą tam pochowani Polacy, Niemcy, Rosjanie, Austriacy tylko, że byli oni jednak żołnierzami i jakoś ten fakt należało podkreślić... Tak sobie myślę.
:rower:
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 300
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: krzymen » wt paź 18, 2011 9:39 am

Czaro pisze:Idąc Twoim tokiem rozumowania równie dobrze można powiedzieć, że nie ma wśród poległych również Niemców czy Austriaków. Bo przecież nie było wtedy takich państw. Właściwiej było by napisać, że leżą tam pochowani Polacy, Niemcy, Rosjanie, Austriacy tylko, że byli oni jednak żołnierzami i jakoś ten fakt należało podkreślić... Tak sobie myślę.
Wydaje mi się, że jednak mnie nie zrozumiałeś (może niezbyt jasno to opisałem), więc przedstawię swój tok myślenia.
W 1915 r. na froncie wschodnim (w tym pod Drobinem) walczyły ze sobą armie trzech państw: Austro-Węgier, Niemiec i Rosji. Żadna z tych armii nie była jednolita narodowościowo.

Austro-Węgry - Österreich-Ungarn (Österreichisch-Ungarische Monarchie) nosiły tę nazwę od 1867/68 r., ale potocznie dalej zwane były Austrią. W K.u.K. Armee (Gemeinsame Armee) służyli Niemcy austriaccy, Węgrzy, Rusini/Ukraińcy, Polacy, Czesi, Słowacy, Rumuni itp., itd., a nawet Włosi. Wszyscy oni byli w Polsce określani jedną nazwą – żołnierze austriaccy. Armia „austriacka” była tak zróżnicowana narodowościowo, że obok języka służbowego (Dienstsprache), oczywiście niemieckiego, był jeszcze stosowany tzw. język pułkowy – Regimentssprache, w zależności od składu narodowościowego danej jednostki (w niektórych pułkach było nawet kilka Regimentssprache!).

Niemcy (a właściwie Rzesza niemiecka) Deutsches Reich (lub Deutsches Kaiserreich = Cesarstwo Niemieckie). Ich armia lądowa, Deutsches Heer (Deutsche Armee – to nie była oficjalna nazwa), składała się z czterech kontyngentów: pruskiego, bawarskiego, saskiego i wirtemberskiego. Żołnierze tych trzech ostatnich kontyngentów dopiero w czasie wojny składali przysięgę cesarzowi niemieckiemu (Deutscher Kaiser). W armii niemieckiej mniejszości narodowe nie były problemem - było ich stosunkowo mało (Polacy, Francuzi z Alzacji i Lotaryngii, Duńczycy).

Rosja (Российская империя = Cesarstwo Rosyjskie). Armia nazywana była Российская (lub Русская) Императорская Армия = Rossijskaja Impieratorskaja Armia czyli Rosyjska Armia Imperialna/cesarska, w Polsce zwana potocznie armią carską. Także była armią wielonarodowościową i były nawet ustalone kontyngenty na dopuszczalną liczbę rekrutów nie-Rosjan w poszczególnych oddziałach (Białorusinów i Ukraińców uważano za Rosjan).

Chodzi mi o to, że określenie żołnierz austriacki (lub austro-węgierski), niemiecki czy rosyjski nie wiązało się wówczas z narodowością tegoż żołnierza, a z armią w której służył.

Na pomniku w Drobinie wyryto napis:
171 DEUTSCHE 3 OESTERRREICHER 962 RUSSEN 1915” (171 NIEMCÓW 3 AUSTRIAKÓW 962 ROSJAN)
Dla Niemców żołnierze armii austro-węgierskiej, niemieckiej i rosyjskiej to byli po prostu Austriacy, Niemcy i Rosjanie. Zresztą nieraz piszą na nagrobkach: EIN UNBEKANTER DEUTSCHER czyli jeden nieznany Niemiec, co oczywiście należy rozumieć jako nieznany żołnierz niemiecki / armii niemieckiej.
W moim przekonaniu żołnierz polski, to żołnierz WOJSKA POLSKIEGO (nie tylko POLAK!) lub jakiejkolwiek innej POLSKIEJ formacji zbrojnej. Przecież jeszcze w 1939 r. co 3-4 żołnierz W.P. nie był Polakiem :!:

Dlatego w Drobinie powinno być napisane np. coś takiego:
//"KU PAMIĘCI ŻOŁNIERZY ARMII NIEMIECKIEJ, ROSYJSKIEJ I AUSTRO-WĘGIERSKIEJ ORAZ lub A TAKŻE POLAKÓW - SŁUŻĄCYCH W TYCH ARMIACH lub - ŻOŁNIERZY TYCH ARMII” (tu można dodać jeszcze „POLEGŁYCH ZA OBCĄ IM SPRAWĘ”, choć nie jest to całkiem prawda, bo wielu naszych rodaków z entuzjazmem poszło na wojnę w 1914 r. i lojalnie walczyło za swoich cesarzy aż do 1918 r.)

Takie rzeczy trzeba opisywać jasno i precyzyjnie, bo inaczej dzieciaki z podstawówki lub gimnazjum nie będą wiedziały o co chodzi! :jackas:
Lance do boju, szable w dłoń!
Czaro
Posty: 182
Rejestracja: pt kwie 15, 2011 11:02 am
Lokalizacja: Płock

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: Czaro » wt paź 18, 2011 10:52 am

Spoko, rozumiem Twój punkt widzenia. Tylko myślę, że trudno było komuś w Drobinie postawić mogiłę obcym żołnierzom i musiała pojawić się wzmianka o polskich żołnierzach (większa szansa na przetrwanie pomnika). Oczywiście można dyskutować o trafności akurat tak sformułowanego epitafium, ale nie widzę powodu, aby o to kruszyć kopie.
:rower:
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 300
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: krzymen » wt paź 18, 2011 12:25 pm

Czaro pisze:Spoko, rozumiem Twój punkt widzenia. Tylko myślę, że trudno było komuś w Drobinie postawić mogiłę obcym żołnierzom i musiała pojawić się wzmianka o polskich żołnierzach (większa szansa na przetrwanie pomnika). Oczywiście można dyskutować o trafności akurat tak sformułowanego epitafium, ale nie widzę powodu, aby o to kruszyć kopie.
Witaj kol. Czaro! Wiem, że Tobie nie muszę tego tłumaczyć, ale taki uczniak z podstawówki, czy z gimnazjum (a może nawet paniuta z liceum! :lol: ) pomyśli sobie, że w Drobinie, na tym cmentarzu pochowano żołnierzy WP (albo legionistów, jeżeli w ogóle słyszał/a o Legionach Polskich i o I w.ś.). Oczywiście nie zamierzam rozwalać tej tablicy :lol: – lepiej, że już jest taka, niż żeby nie było żadnej. Chciałem tylko zwrócić uwagę na to bzdurne sformułowanie!

Cały ten cmentarz, tzn. tabliczki i pomnik wybudowali wcześniej Niemcy. Później dostawiono tylko ten krzyż ze skromną tabliczką, a to żadna trudność i minimalne koszty. Bardzo dobrze, że wspomina się tam o Polakach, ale trafność tego sformułowania świadczy o słabej znajomości historii, „odwalaniu” sprawy upamiętniania takich miejsc i braku szacunku dla języka ojczystego. W II RP każdy wiedział, że w mogiłach żołnierzy austriackich, niemieckich i rosyjskich spoczywają także Polacy. Cmentarze wojenne były z reguły otoczone opieką władz, bo przecież pamiętano o Wielkiej Wojnie, a miliony Polaków (w większości nie z własnej woli) służyło w armiach zaborczych. Żyli wtedy weterani tej wojny i byli jeszcze dość młodzi. Dopiero w okresie PRL uznano to za sprawę wstydliwą i wyparto tę wiedzę (i to dość skutecznie) ze świadomości Polaków. Efekty widać – dowodem są zdewastowane i zlikwidowane cmentarze z I w.ś.
Lance do boju, szable w dłoń!
stzstz
Posty: 67
Rejestracja: wt wrz 14, 2010 11:52 pm
Lokalizacja: Żuromin
Kontakt:

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: stzstz » wt mar 05, 2013 9:38 am

Przejrzałem dziś zdjęcia w swoim telefonie komórkowym i jako że nie ma tutaj zdjęć z tego cmentarza postanowiłem je wrzucić.
Załączniki
IMG-20120314-00154.jpg
IMG-20120314-00154.jpg (86.53 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00155.jpg
IMG-20120314-00155.jpg (74.69 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00156.jpg
IMG-20120314-00156.jpg (90.7 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00157.jpg
IMG-20120314-00157.jpg (97.65 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00158.jpg
IMG-20120314-00158.jpg (113.88 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00159.jpg
IMG-20120314-00159.jpg (126.19 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00160.jpg
IMG-20120314-00160.jpg (122.56 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00161.jpg
IMG-20120314-00161.jpg (120.32 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00162.jpg
IMG-20120314-00162.jpg (113.38 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00163.jpg
IMG-20120314-00163.jpg (126.44 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00164.jpg
IMG-20120314-00164.jpg (121.05 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00165.jpg
IMG-20120314-00165.jpg (111.79 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00166.jpg
IMG-20120314-00166.jpg (129.5 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00167.jpg
IMG-20120314-00167.jpg (139.28 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00168.jpg
IMG-20120314-00168.jpg (135.83 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00169.jpg
IMG-20120314-00169.jpg (135.65 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00170.jpg
IMG-20120314-00170.jpg (133.68 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00171.jpg
IMG-20120314-00171.jpg (133.05 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00172.jpg
IMG-20120314-00172.jpg (133.53 KiB) Przejrzano 1305 razy
IMG-20120314-00173.jpg
IMG-20120314-00173.jpg (93.1 KiB) Przejrzano 1305 razy
Awatar użytkownika
Thomas
Moderator globalny - Stowarzyszenie
Posty: 1478
Rejestracja: wt gru 01, 2009 8:40 pm
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: Thomas » śr kwie 06, 2016 11:33 am

Nie wiem czy post pasuje w to miejsce, ale chyba tu będzie mu najlepiej :-)

Dzięki znajomym udało się natrafić na szkic rosyjskiego malarza i grafika (żyjącego w latach 1882-1954) - Michaiła Iwanowicza Awiłowa (Михаи́л Ива́нович Ави́лов).

Według podpisu przedstawia on:
Mogiłę kozaka zabitego i pochowanego przez Niemców w pobliżu miasta Drobina. Według przekazu mieszkańców drugiego kozaka Niemcy spalili.
4491818_original.jpg
4491818_original.jpg (418.33 KiB) Przejrzano 1250 razy
"Wśród mazowieckich złotych pól
Leży Wacława dzielny gród.
Tu Sierpienicy wody nurt
Wpada w ramiona siostry Skrwy."
fuchsi
Posty: 425
Rejestracja: ndz sie 29, 2010 9:32 am

Re: Cmentarz pierwszowojenny - Drobin (pow. płocki)

Postautor: fuchsi » ndz kwie 10, 2016 8:48 pm

Thomasie,

"Według przekazu mieszkańców drugiego kozaka Niemcy spalili."

Ludziom ktos przekrecil glowe i mozgu.........Prusacy tego nie zrobili......Zabity wrog przestal byc wrogiem.......i nalezalo mu honor zolnierski.
Moze domek albo stdola sie zpalila w ktory sie kryl - takie przpadki sa znane z okolice Bzury.......

pozdro
Auf ferner, fremder Aue, da liegt ein toter Soldat,
ein ungezählter, vergeßner, wie brav er gekämpft auch hat.
Awatar użytkownika
Thomas
Moderator globalny - Stowarzyszenie
Posty: 1478
Rejestracja: wt gru 01, 2009 8:40 pm
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Cmentarz wojenny IWŚ - Drobin (pow. płocki)

Postautor: Thomas » śr lut 12, 2020 11:09 am

Załączam projekt uporządkowania cmentarza żołnierzy poległych w IWŚ w Drobinie.
Rysunki opublikowano w 1918 r.
Projektantem był architekt ogrodowy z Sierpca Wilhelm Heilig.
Załączniki
Drobin01.jpg
Drobin01.jpg (139.81 KiB) Przejrzano 54 razy
Drobin02.jpg
Drobin02.jpg (78.78 KiB) Przejrzano 54 razy
"Wśród mazowieckich złotych pól
Leży Wacława dzielny gród.
Tu Sierpienicy wody nurt
Wpada w ramiona siostry Skrwy."

Wróć do „Cmentarze wojenne i wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość