Gdyby bojowa wartość samolotu zależala jedynie od pięknej, eleganckiej sylwetki, to nasz "piękniś" byłby najlepszym myśliwcem początku II wojny światowej.
O czym mówimy? O pięknym ale nieudanym dziecku francuskiego przemysłu lotniczego jakim był Caudron Renault CR.714C1 "Cyclone". Skoro jednak był to nieudany myśliwiec , to czy warto go wspominać? Warto, bo po klęsce wrześniowej, był to "polski samolot", na którym latali i walczyli pod francuskim niebem wyłącznie polscy piloci.
Polski Dywizjon Warszawski otrzymał 37 Caudronów C.714. W dniu 10 maja 1940 r. gdy rozpoczęła się niemiecka ofensywa na Francję, pełną gotowość bojową osiągnęło jedynie 8 maszyn. Wady konstrukcyjne i wysoka usterkowość spowodowała, że 25 maja oficjalnie zakazano lotów na tych samolotach. Jednak z braku innych maszyn polscy piloci udowodnili, że jak trzeba to na wrotach od stodoły też polecą i na własne żądanie wznowili loty bojowe na Cyklonach. Dzięki woli walki i umiejętnościom dowiedeli, że na kiepskim sprzęcie można odnosić liczne zwycięstwa. Uzyskali 12 zestrzeleń pewnych i 2 prawdopodobne, okupione jednak stratą 7 pilotów i 25 samolotów. Brak sprawnego sprzętu sprawił, że polscy piloci skierowani zostali do myśliwskich kluczy francuskich, kluczy kominowych - ochraniających obiekty strategiczne i do lekkich eskadr obrony, ale tam latali już na innych samolotach.
Źródła: A. Morgała "Samoloty myśliwskie w lotnictwie polskim"
W. Szewczyk "Samoloty na których walczyli Polacy"
Z. Jankiewicz J. Malejko "Encyklopedia lotnictwa wojskowego"
"Cyclone" francuski piękniś
"Cyclone" francuski piękniś
- Załączniki
-
- skanuj0002-tr.caudron.jpg (99.88 KiB) Przejrzano 3464 razy
-
- skanuj0003-tr.caudron.jpg (73.06 KiB) Przejrzano 3464 razy
-
- skanuj0004-tr.caudron.jpg (85.89 KiB) Przejrzano 3464 razy
Re: "Cyclone" francuski piękniś
Ów piękniś był lekkim samolotem myśliwskim (L.S.M.). Chodziło o zbudowanie taniego i prostego samolotu z niezbyt mocnym (i kosztownym) silnikiem o dobrych osiągach. Po części się to udało, osiągi samolotu nie były najgorsze. Słaby silnik nie zapewniał jednak dobrej prędkości wznoszenia, a drewniana konstrukcja okazała się zbyt słaba i samolot rozpadał się podczas gwałtownych manewrów.
Na uwagę zasługują niskie burty kabiny, pilot musiał mieć całkiem niezłą widoczność.
Na uwagę zasługują niskie burty kabiny, pilot musiał mieć całkiem niezłą widoczność.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości