Odznaka polskich pilotów wojskowych
Odznaka polskich pilotów wojskowych
Niedawno minęła 92 rocznica wprowadzenia rozkazem, opublikowanym w Dzienniku Rozkazów Ministra Spraw Wojskowych z dnia 4 marca 1919 r. odznaki dla pilotów wojskowych.
Ta jedna z najładniejszych odznak lotniczych wyszła spod ręki płocczanina, małachowiaka, wybitnego rzeźbiarza i medaliera Władysława Gruberskiego.
Zdjęcie pochodzi z prelekcji dla członków i sympatyków stowarzyszenia TRADYTOR, wygłoszonej przez Elżbietę Ciesielską-Zając.
Ta jedna z najładniejszych odznak lotniczych wyszła spod ręki płocczanina, małachowiaka, wybitnego rzeźbiarza i medaliera Władysława Gruberskiego.
Zdjęcie pochodzi z prelekcji dla członków i sympatyków stowarzyszenia TRADYTOR, wygłoszonej przez Elżbietę Ciesielską-Zając.
- Załączniki
-
- 100_5783-tr.orzeł.jpg (37.9 KiB) Przejrzano 10834 razy
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Żadnych komentarzy? W takim razie ja rozwinę temat:
Odznaka ta zwana jest popularnie "gapa" - wrona. zaprojektowanie odznaki dla polskich lotników powierzono profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Władysławowi Gruberskiemu (1873-1933). W tym roku odbędzie się renowacja mogił rodziny Gruberskich z Płocka w ramach akacji "Ratujmy Płockie Powązki" Na zdjęciu stan obecny mogiły Wiktora Gruberskiego, obok znajdują się jeszcze dwie mogiły. Po renowacji w tym miejscu będzie jedna wspólna mogiła rodziny Gruberskich.
Wracam do odznaki:
19 lutego 1919 roku, rozkaz numer 24/19 podpisał pułkownik Jan Wroczyński, ówczesny kierownik Ministerstwa Spraw Wojskowych, opublikowano go w Dzienniku Rozkazów Ministra Spraw Wojskowych 4 marca 1919 r. Od tego dnia odznaka pilota weszła do uzytku.
Uprawnienie do noszenia odznaki przysługiwało ...oficerom i żołnierzom, którzy odbyli szkołę pilotów oraz zdali egzamin według specjalistycznych przepisów teoretycznych i praktycznego kierowania wszystkimi dostępnymi aparatami latającymi... Nadanie odznaki następuje na czas służby w wojskach lotniczych, a tylko w wyjątkowych przypadkach, tj. za szczególne zasługi oddane Ojczyźnie na polu lotnictwa, bądź to w boju, bądź przez szczególny czyn lotniczy może być przyznane dożywotnio. Również i rannym w wykonywaniu służby pilota - nadawane będzie prawo dożywotniego noszenia... Noszona miał być ...odznaka ma być przypinana po lewej stronie piersi, na wysokości pierwszego guzika, w odległości 2 cm od kołnierza.... Pierwszymi oficerami wojsk lotniczych, którzy otrzymali odznaki byli: gen. Gustaw Macewicz, kpt. Stefan Bastyr, kpt. Donat Makijonek, por. Stefan Stec, por. Jerzy Borejsza i por. Franciszek Peter. W czasie wojny polsko-bolszewickiej, rozkazem numer 17/20 z dnia 25 maja 1920 roku sformułowano dodatkowe wymagania stawiane pilotom wojskowym, które musieli spełnić aby otrzymać odznakę. Poza ukończeniem wojskowej szkoły lotniczej (polskiej lub zagranicznej), pilot musiał odbyć 10 lotów bojowych. W przypadku kiedy lotnik nie ukończył szkoły a miał na swoim koncie owe 10 lotów, musiał zdać komisyjny egzamin. Piloci latający jako instruktorzy lotniczy, nie biorący udziału w walkach, musieli odbyć 300 lotów ze słuchaczami aby otrzymać odznakę. Po wojnie, rozkazem numer 19/22 z dnia 9 maja 1922 roku, nadano dożywotnio odznakę amerykańskim pilotom walczącym w 7 Eskadrze Myśliwskiej. Rozkaz numer 13/33 z dnia 22 grudnia 1933 roku, wprowadzał zasadę, według której absolwent wojskowej szkoły lotniczej otrzymywał tytuł pilota z trzecią klasą specjalności i nie miał prawa do noszenia odznaki. Po zdaniu końcowych egzaminów i dwuletniej służbie w jednostce wojskowej otrzymywał prawo do noszenia odznaki, ale bez wieńca laurowego i drugą klasę specjalności. Po kolejnych trzech latach służby pilot uzyskiwał pierwszą klasę i "Gapę" z wieńcem.
źródło: internet
Rodzina Gruberskich :
Korzenie rodziny to Wiktor Gruberski, który urodził się prawdopodobnie w Oporowie w 1846 lub 1847 roku. Był organistą w Oporowie i Dobrzykowie, na koniec w Płocku. Funkcję organisty czy też zakrystiana pełnił w płockiej katedrze przez 33 lata, do śmierci w 1900 roku. Nie był to zwykły organista. Wspomina o nim w swojej monografii o mieście abp Antoni Nowowiejski. Może nic dziwnego: był utalentowanym muzykiem, prowadził chór płockiej katedry, uporządkował księgozbiór katedry, porządki zrobił też w skarbcu, który też bardzo wzbogacił. W płockiej prasie zachował się bardzo ciepły nekrolog zawiadamiający o jego śmierci.
Jego najstarszy syn Eugeniusz, także uzdolniony muzycznie, skończył Małachowiankę i zaczął naukę w konserwatorium. Przerwał studia, wstąpił do seminarium i został księdzem w pobliskim Czerwińsku. Nazywano go reformatorem muzyki kościelnej. Jednym z jego uczniów był zresztą Wacław Lachman. Jak Eugeniusz Gruberski zasłużył się dla Czerwińska, świadczy wielki protest miejscowej ludności, gdy po śmierci próbowano pochować go w Płocku.
Drugi syn Wiktora - Władysław Gruberski - był uzdolniony plastycznie. Uczył się obróbki kamienia na warszawskich Powązkach, studiował w Krakowie. W czasie pierwszej wojny światowej poznał w Petersburgu Witkacego. Zauroczony był jego żoną Wiktorią. Sportretował ją, ale prace te zginęły po włamaniu do domu Danuty Gruberskiej na krótko przed wystawą monograficzną w Płocku w 1998 roku poświęconą Władysławowi Gruberskiemu
Wiktor Gruberski na stronie Fotogalerii Miasta Płocka
http://galeria.plock24.pl/displayimage-23317.html
Odznaka ta zwana jest popularnie "gapa" - wrona. zaprojektowanie odznaki dla polskich lotników powierzono profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie Władysławowi Gruberskiemu (1873-1933). W tym roku odbędzie się renowacja mogił rodziny Gruberskich z Płocka w ramach akacji "Ratujmy Płockie Powązki" Na zdjęciu stan obecny mogiły Wiktora Gruberskiego, obok znajdują się jeszcze dwie mogiły. Po renowacji w tym miejscu będzie jedna wspólna mogiła rodziny Gruberskich.
Wracam do odznaki:
19 lutego 1919 roku, rozkaz numer 24/19 podpisał pułkownik Jan Wroczyński, ówczesny kierownik Ministerstwa Spraw Wojskowych, opublikowano go w Dzienniku Rozkazów Ministra Spraw Wojskowych 4 marca 1919 r. Od tego dnia odznaka pilota weszła do uzytku.
Uprawnienie do noszenia odznaki przysługiwało ...oficerom i żołnierzom, którzy odbyli szkołę pilotów oraz zdali egzamin według specjalistycznych przepisów teoretycznych i praktycznego kierowania wszystkimi dostępnymi aparatami latającymi... Nadanie odznaki następuje na czas służby w wojskach lotniczych, a tylko w wyjątkowych przypadkach, tj. za szczególne zasługi oddane Ojczyźnie na polu lotnictwa, bądź to w boju, bądź przez szczególny czyn lotniczy może być przyznane dożywotnio. Również i rannym w wykonywaniu służby pilota - nadawane będzie prawo dożywotniego noszenia... Noszona miał być ...odznaka ma być przypinana po lewej stronie piersi, na wysokości pierwszego guzika, w odległości 2 cm od kołnierza.... Pierwszymi oficerami wojsk lotniczych, którzy otrzymali odznaki byli: gen. Gustaw Macewicz, kpt. Stefan Bastyr, kpt. Donat Makijonek, por. Stefan Stec, por. Jerzy Borejsza i por. Franciszek Peter. W czasie wojny polsko-bolszewickiej, rozkazem numer 17/20 z dnia 25 maja 1920 roku sformułowano dodatkowe wymagania stawiane pilotom wojskowym, które musieli spełnić aby otrzymać odznakę. Poza ukończeniem wojskowej szkoły lotniczej (polskiej lub zagranicznej), pilot musiał odbyć 10 lotów bojowych. W przypadku kiedy lotnik nie ukończył szkoły a miał na swoim koncie owe 10 lotów, musiał zdać komisyjny egzamin. Piloci latający jako instruktorzy lotniczy, nie biorący udziału w walkach, musieli odbyć 300 lotów ze słuchaczami aby otrzymać odznakę. Po wojnie, rozkazem numer 19/22 z dnia 9 maja 1922 roku, nadano dożywotnio odznakę amerykańskim pilotom walczącym w 7 Eskadrze Myśliwskiej. Rozkaz numer 13/33 z dnia 22 grudnia 1933 roku, wprowadzał zasadę, według której absolwent wojskowej szkoły lotniczej otrzymywał tytuł pilota z trzecią klasą specjalności i nie miał prawa do noszenia odznaki. Po zdaniu końcowych egzaminów i dwuletniej służbie w jednostce wojskowej otrzymywał prawo do noszenia odznaki, ale bez wieńca laurowego i drugą klasę specjalności. Po kolejnych trzech latach służby pilot uzyskiwał pierwszą klasę i "Gapę" z wieńcem.
źródło: internet
Rodzina Gruberskich :
Korzenie rodziny to Wiktor Gruberski, który urodził się prawdopodobnie w Oporowie w 1846 lub 1847 roku. Był organistą w Oporowie i Dobrzykowie, na koniec w Płocku. Funkcję organisty czy też zakrystiana pełnił w płockiej katedrze przez 33 lata, do śmierci w 1900 roku. Nie był to zwykły organista. Wspomina o nim w swojej monografii o mieście abp Antoni Nowowiejski. Może nic dziwnego: był utalentowanym muzykiem, prowadził chór płockiej katedry, uporządkował księgozbiór katedry, porządki zrobił też w skarbcu, który też bardzo wzbogacił. W płockiej prasie zachował się bardzo ciepły nekrolog zawiadamiający o jego śmierci.
Jego najstarszy syn Eugeniusz, także uzdolniony muzycznie, skończył Małachowiankę i zaczął naukę w konserwatorium. Przerwał studia, wstąpił do seminarium i został księdzem w pobliskim Czerwińsku. Nazywano go reformatorem muzyki kościelnej. Jednym z jego uczniów był zresztą Wacław Lachman. Jak Eugeniusz Gruberski zasłużył się dla Czerwińska, świadczy wielki protest miejscowej ludności, gdy po śmierci próbowano pochować go w Płocku.
Drugi syn Wiktora - Władysław Gruberski - był uzdolniony plastycznie. Uczył się obróbki kamienia na warszawskich Powązkach, studiował w Krakowie. W czasie pierwszej wojny światowej poznał w Petersburgu Witkacego. Zauroczony był jego żoną Wiktorią. Sportretował ją, ale prace te zginęły po włamaniu do domu Danuty Gruberskiej na krótko przed wystawą monograficzną w Płocku w 1998 roku poświęconą Władysławowi Gruberskiemu
Wiktor Gruberski na stronie Fotogalerii Miasta Płocka
http://galeria.plock24.pl/displayimage-23317.html
- Załączniki
-
- Mogiła Wiktora Gruberskiego
- t3.jpg (155.74 KiB) Przejrzano 10816 razy
- kostkarubika
- Posty: 1
- Rejestracja: śr mar 07, 2012 8:36 am
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Ten temat nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać. Mam pewne informacje i jutro o tym napiszę... Dobrze, że jest gdzie pogadać.bobola pisze:Niedawno minela 92 rocznica wprowadzenia rozkazem, opublikowanym w Dzienniku Rozkazów Ministra Spraw Wojskowych z dnia 4 marca 1919 r. odznaki dla pilotów wojskowych.
Ta jedna z najladniejszych odznak lotniczych wyszla spod reki plocczanina, malachowiaka, wybitnego rzezbiarza i medaliera Wladyslawa Gruberskiego.
Zdjecie pochodzi z prelekcji dla czlonków i sympatyków stowarzyszenia TRADYTOR, wygloszonej przez Elzbiete Ciesielska-Zajac.
Ostatnio zmieniony śr mar 07, 2012 3:01 pm przez Thomas, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: bez reklam prosimy
Powód: bez reklam prosimy
- Nieostatni
- Posty: 645
- Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
- Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Taki ciekawy ślad odznaki znalazłem na Powązkach Wojskowych. Trudno mi powiedzieć co masz na myśli:
Emblemat 303 Dywizjon Myśliwski "Warszawski im. Tadeusza Kościuszki" - jednostka lotnicza Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Poniżej znak RAF - uskrzydlona i ukoronowana tarcza Royal Air Force. Odznaka dywizjonu 303 - kolor
Nieostatni
Temat jest wciąż żywy, choć mnie ciągle przypomina czasy minionej wojny i piękne postaci związane z obroną naszego nieba, również na odległych rubieżach poza Ojczyzną, a także przy niesieniu pomocy, wszelkiego rodzaju zrzutów, zaopatrzenia i cichociemnych. Oto wspomniany emblemat markujący grób jednego z asów polskich myśliwców. Oczywiście "pasyjka" i znak śp - to elementy dodatkowe, wyposażenia płyty nagrobnej. Widok płyty grobowej lotnika. Napis memoratywny z indeksem odznaczeń.kostkarubika pisze:Ten temat nie jest taki prosty, jak mogłoby się wydawać. Mam pewne informacje i jutro o tym napiszę...
Emblemat 303 Dywizjon Myśliwski "Warszawski im. Tadeusza Kościuszki" - jednostka lotnicza Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. Poniżej znak RAF - uskrzydlona i ukoronowana tarcza Royal Air Force. Odznaka dywizjonu 303 - kolor
Nieostatni
- Załączniki
-
- IMGP8458.JPG (208.42 KiB) Przejrzano 10768 razy
- michalziem
- Posty: 123
- Rejestracja: czw cze 03, 2010 10:42 pm
- Lokalizacja: Źródła
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Wszystko na temat odznaki napisał już kwis, ja tylko dodam od siebie zdjęcia co prawda kopi odznaki ale jest ona niemalże taka sama jak oryginał (na tyle odznaki nie ma tylko daty nadania i numeru kolejnej odznaki).
- Załączniki
-
- Obraz 186.jpg (123.35 KiB) Przejrzano 10747 razy
-
- Obraz 189.jpg (118.97 KiB) Przejrzano 10747 razy
... a poza tym nigdy się już chyba nie spotkamy,
niech Cie pancerz i moje myśli od pocisków bronią...
niech Cie pancerz i moje myśli od pocisków bronią...
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Efektowne godło słynnego dywizjonu 303, przypomniane przez nieostatniego, ma swe korzenie w czasach organizowania się polskiego lotnictwa wojskowego. Pierwotnie pasiasta srebrno (biało) czerwona tarcza otoczona wieńcem gwiazd, będąca tłem dla dwóch kos osadzonych na sztorc i krakuski była godłem 7 eskadry im. Tadeusza Kościuszki. Na początku lat 20, po reorganizacji, stała się ona 111 eskadrą myśliwską 1 Pułku Lotniczego, zachowując nazwę i godło. Podczas II wojny światowej odznaka ta z dodanym napisem 303 zdobiła kadłuby samolotów dywizjonu 303.
Ostatnio zmieniony pt mar 30, 2012 12:20 pm przez bobola, łącznie zmieniany 1 raz.
- gruzin85
- Moderator lokalny
- Posty: 276
- Rejestracja: pt lis 06, 2009 8:57 pm
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Z tego co wiem w 7 eskadrze im. Tadeusza Kościuszki walczyli także amerykanie
... i stąd te gwiazdy w godle.
... i stąd te gwiazdy w godle.
Kompanja Brus >>> Kocham Polskę! Kochaj ją i Ty!
- Nieostatni
- Posty: 645
- Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
- Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Witaj!
Wikipedia na temat Dywizjonu 303 podaje, cytuje:
W 1942 r. piloci dywizjonu przeszkolili w walce powietrznej amerykański 94 Dywizjon Bojowy skierowany do walki w Europie oraz towarzyszyli jego pilotom w pierwszych lotach operacyjnych nad Francją.
Jeśli chodzi o odznakę to wysuwasz ciekawe przypuszczenie, warte penetracji źródeł. Kto wie może dzisiejsze szkolenia pilotów na F-16, to swoisty ukłon "kolegów po fachu" w stosunku do swych byłych korepetytorów, asów z czasów IIWŚ.
Odznaka dywizjonu - źródło Wikipedia:
Odznaka zatwierdzona Dz. Rozk. NW nr 3, poz. 31 z 2 lipca 1943 roku. Posiada kształt okrągłej, biało emaliowanej tarczy, której środek pokryto pionowymi amarantowo emaliowanymi pasami. Na skrzyżowaniu dwóch kos umieszczona czapka "krakuska". Otok czapki granatowy, góra amarantowa, pióra amarantowo-zielone. W otoku odznaki trzynaście pięcioramiennych gwiazd granatowo emaliowanych. W dolnej części otoku, pomiędzy drzewcami kos numer dywizjonu 303. Zakończenie drzewc i kos wysunięte poza krawędź odznaki. Jednoczęściowa - wykonana w srebrze. Wymiary: 25x23 mm. Wykonanie: Firma Kirkwood and Son - Edinburgh
Pozdrawiam - pewno nie bardzo lotniczym powiedzonkiem, ale przyjaznym dla każdego depczącego orczyk pilota:
"Abyśmy każdą beczkę odszpuntowali właściwym korkociągiem na przyjaznym pułapie"
Nieostatni
Wikipedia na temat Dywizjonu 303 podaje, cytuje:
W 1942 r. piloci dywizjonu przeszkolili w walce powietrznej amerykański 94 Dywizjon Bojowy skierowany do walki w Europie oraz towarzyszyli jego pilotom w pierwszych lotach operacyjnych nad Francją.
Jeśli chodzi o odznakę to wysuwasz ciekawe przypuszczenie, warte penetracji źródeł. Kto wie może dzisiejsze szkolenia pilotów na F-16, to swoisty ukłon "kolegów po fachu" w stosunku do swych byłych korepetytorów, asów z czasów IIWŚ.
Odznaka dywizjonu - źródło Wikipedia:
Odznaka zatwierdzona Dz. Rozk. NW nr 3, poz. 31 z 2 lipca 1943 roku. Posiada kształt okrągłej, biało emaliowanej tarczy, której środek pokryto pionowymi amarantowo emaliowanymi pasami. Na skrzyżowaniu dwóch kos umieszczona czapka "krakuska". Otok czapki granatowy, góra amarantowa, pióra amarantowo-zielone. W otoku odznaki trzynaście pięcioramiennych gwiazd granatowo emaliowanych. W dolnej części otoku, pomiędzy drzewcami kos numer dywizjonu 303. Zakończenie drzewc i kos wysunięte poza krawędź odznaki. Jednoczęściowa - wykonana w srebrze. Wymiary: 25x23 mm. Wykonanie: Firma Kirkwood and Son - Edinburgh
Pozdrawiam - pewno nie bardzo lotniczym powiedzonkiem, ale przyjaznym dla każdego depczącego orczyk pilota:
"Abyśmy każdą beczkę odszpuntowali właściwym korkociągiem na przyjaznym pułapie"
Nieostatni
- Nieostatni
- Posty: 645
- Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
- Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Odznaka wykorzystana w artystycznej wizji, przetworzona w monument, pomnik nagrobny asa polskiego lotnictwa w okresie II WŚ, Cmentarz Wojskowy Powązki - Warszawa.
Autorem pomnika memoratywnego jest rzeźbiarz Czesław Dźwigaj, profesor krakowskiej ASP. Monument to otwarta księga, na kartach której widnieje czteropolowa szachownica lotnicza, znak Sił Powietrznych Rzeczpospolitej Polskiej (w latach 1918 - 1993). Pola czerwone przypisano dla matki i syna. Pola białe symbolizujące światło, przestrzeń, ducha zwycięstwa, myśl ku niebieskim wyżynom unoszoną podmuchem wiatru, pozostają wolne, nie zapisane. Lewe górne czerwone pole dedykowane Najukochańszej Mamie. Prawa dolna ćwiartka szachownicy to tablica memoratywna bohatera, generała pilota Stanisława Skalskiego, z graficznym indeksem jego odznaczeń za bojowe osiągnięcia. Skrzyżowanie linii podziału szachownicy to cel - nitki krzyża celowniczego, w którym widać skrzydła atakującego orła w locie nurkowym. Na lewym skrzydle wśród lotek widnieje medalion zmarłego w hełmofonie używanym w akcjach bojowych. Z prawego skrzydła rodzi się, wyrasta inny orzeł - Odznaka Pilotów Wojskowych, niosący w dziobie wieniec laurowy zwycięstwa, upragniony symbol potwierdzający przynależność do lotniczego klanu. Choć między sobą dawali upust swej niepokornej naturze, nazywając ten wizerunek pieszczotliwie "gapą", świadczyła przecież o czymś zupełnie innym. W lewej kolumnie od góry: dwa Krzyże Virtuti Military; Krzyż Walecznych - Na polu chwały 1920, odznaka RAF - Royal Air Force. Po środku odznaka Polish Fighting Team - słynna eskadra, legendarny Cyrk Skalskiego. Opracował por. Bohdan Arct. Jest to stylizowany krzyż, którego ramiona to przekątne kwadratu. W środku czarny uskrzydlony sfinks w czerwonym kapturze na białym tle - emalia. Ramie poziome cyfry 19 - 43, dolna część ramienia pionowego, litery PFT, cyfry i krawędzie w kolorze złotym. Herb rodu Suchekomnaty, wśród herbownych widnieje nazwisko Skalski. Ukłon w stronę naszego historyka, heraldyka i mediewisty bobola, z prośbą o rozszyfrowanie pozostałych dwu odznaczeń jakimi uhonorowany był nasz as lotnictwa i bohater. Dziękuję.
Nieostatni
Autorem pomnika memoratywnego jest rzeźbiarz Czesław Dźwigaj, profesor krakowskiej ASP. Monument to otwarta księga, na kartach której widnieje czteropolowa szachownica lotnicza, znak Sił Powietrznych Rzeczpospolitej Polskiej (w latach 1918 - 1993). Pola czerwone przypisano dla matki i syna. Pola białe symbolizujące światło, przestrzeń, ducha zwycięstwa, myśl ku niebieskim wyżynom unoszoną podmuchem wiatru, pozostają wolne, nie zapisane. Lewe górne czerwone pole dedykowane Najukochańszej Mamie. Prawa dolna ćwiartka szachownicy to tablica memoratywna bohatera, generała pilota Stanisława Skalskiego, z graficznym indeksem jego odznaczeń za bojowe osiągnięcia. Skrzyżowanie linii podziału szachownicy to cel - nitki krzyża celowniczego, w którym widać skrzydła atakującego orła w locie nurkowym. Na lewym skrzydle wśród lotek widnieje medalion zmarłego w hełmofonie używanym w akcjach bojowych. Z prawego skrzydła rodzi się, wyrasta inny orzeł - Odznaka Pilotów Wojskowych, niosący w dziobie wieniec laurowy zwycięstwa, upragniony symbol potwierdzający przynależność do lotniczego klanu. Choć między sobą dawali upust swej niepokornej naturze, nazywając ten wizerunek pieszczotliwie "gapą", świadczyła przecież o czymś zupełnie innym. W lewej kolumnie od góry: dwa Krzyże Virtuti Military; Krzyż Walecznych - Na polu chwały 1920, odznaka RAF - Royal Air Force. Po środku odznaka Polish Fighting Team - słynna eskadra, legendarny Cyrk Skalskiego. Opracował por. Bohdan Arct. Jest to stylizowany krzyż, którego ramiona to przekątne kwadratu. W środku czarny uskrzydlony sfinks w czerwonym kapturze na białym tle - emalia. Ramie poziome cyfry 19 - 43, dolna część ramienia pionowego, litery PFT, cyfry i krawędzie w kolorze złotym. Herb rodu Suchekomnaty, wśród herbownych widnieje nazwisko Skalski. Ukłon w stronę naszego historyka, heraldyka i mediewisty bobola, z prośbą o rozszyfrowanie pozostałych dwu odznaczeń jakimi uhonorowany był nasz as lotnictwa i bohater. Dziękuję.
Nieostatni
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Te odznaczenia do rozszyfrowania to brytyjskie: Order za Wybitną Służbę ang. Distinguished Service Order (niżej) i Krzyż Lotniczy ang. Distinguished Flying Cross (wyżej).
- Nieostatni
- Posty: 645
- Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
- Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Serdeczne dzięki za pomoc. Zapoznałem się z ich opisami, zasadami przyznawania i muszę przyznać, doskonale pasują do naszych orderów i stanowią idealne uzupełnienie Odznaki polskich pilotów wojskowych. Możemy być dumni z naszych asów lotnictwa. Odzew, odpowiedź - Ku chwale Ojczyzny , brzmi dumnie i porusza.
Nieostatni
Nieostatni
- gruzin85
- Moderator lokalny
- Posty: 276
- Rejestracja: pt lis 06, 2009 8:57 pm
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Gdzieś czytałem... tylko nie pamiętam tytułu tejże lektury, że...Nieostatni pisze: Jeśli chodzi o odznakę to wysuwasz ciekawe przypuszczenie, warte penetracji źródeł. Kto wie może dzisiejsze szkolenia pilotów na F-16, to swoisty ukłon "kolegów po fachu" w stosunku do swych byłych korepetytorów, asów z czasów II WŚ.
Odznaka dywizjonu - źródło Wikipedia:
Kazimierz Pułaski umarł od ran odniesionych w Ameryce na rękach jakiegoś amerykańskiego żołnierza. Wnuk czy prawnuk (teraz gdybam) wspomnianego żołnierza chcąc spłacić dług wobec polski wstąpił do ochotniczego dywizjonu amerykańskiego w Polsce. Walczyli w wojnie polsko- bolszewickiej 1920 roku.
Nie chcę wprowadzać nikogo w błąd, ale przypomniała mi się ta historia i stąd dygresja do tematu.
Oto link do tego tematu: Eskadra Kościuszkowska
Kompanja Brus >>> Kocham Polskę! Kochaj ją i Ty!
- Nieostatni
- Posty: 645
- Rejestracja: pt wrz 24, 2010 10:49 pm
- Lokalizacja: W-wa (rzut beretem)
Re: Odznaka polskich pilotów wojskowych
Świetny kawałek audycji Wrzesień 1939r. nad Warszawą, o zielonkowskim epizodzie lotniczym, ówczesnym polskim lotnictwie, lotnikach i ich chęci do walki w obronie ojczystego nieba.
Audycji wysłuchałem w Radio dla Ciebie, wyemitowanej w dniu 74 rocznicy napaści Niemiec hitlerowskich na Polskę. Warto posłuchać ciekawej relacji tylko 38 minut, a może i przeczytać Parę minut życia, niewielką książkę o słynnym lotniku Wojciechu Januszewiczu.
Dziś znalazłem w necie nagranie: http://www.youtube.com/watch?v=vEPEKwHu ... e=youtu.be
Gorąco polecam.
Nieostatni
Audycji wysłuchałem w Radio dla Ciebie, wyemitowanej w dniu 74 rocznicy napaści Niemiec hitlerowskich na Polskę. Warto posłuchać ciekawej relacji tylko 38 minut, a może i przeczytać Parę minut życia, niewielką książkę o słynnym lotniku Wojciechu Januszewiczu.
Dziś znalazłem w necie nagranie: http://www.youtube.com/watch?v=vEPEKwHu ... e=youtu.be
Gorąco polecam.
Nieostatni
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 15 gości