Drodzy użytkownicy

Doceniamy zaangażowanie tak wielu z Was w redagowanie i rozwijanie zasobu wiedzy zgromadzonej na naszym forum. Korzystanie z tego zbioru historii, wspomnień, opisów, fotografii jest jednak możliwe tylko pod warunkiem opłacenia należności za utrzymanie serwera na którym gromadzone są dane. Zwracamy się do Was z prośbą o drobne nawet wpłaty, które pozwolą nam utrzymać i rozwijać witrynę. Wtedy będziemy mogli dalej wspólnie cieszyć się z odkrywania naszej ojczyzny, a na pewno nie zabraknie miejsca na przechowywanie kolejnych informacji.

Jeśli uznacie za słuszne wesprzeć forum wpłatą wg własnego uznania i możliwości, będziemy jako administratorzy forum i strony internetowej bardzo wdzięczni.
Informacje niezbędne do dokonania płatności:

Odbiorca: Stowarzyszenie TRADYTOR
Nr konta: 68 2130 0004 2001 0554 6429 0001
Tytuł płatności: Składka na serwer

Z góry dziękujemy i zachęcamy do aktywnego korzystania z naszej wspólnej kopalni wiedzy.

Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Moderatorzy: UBOOT, zbyszekg9

Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 874
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Postautor: Majsterek » pn lut 16, 2015 1:56 pm

Mieszkając w Płocku wiele rzeczy może dziwić, ale jedna pozostaje dla mnie najbardziej zastanawiająca. Pewne istotne z punktu widzenia mieszkańca, interesującego się chociaż w małym stopniu otoczeniem sprawy muszą nurtować nie jednego, ale szerszej dyskusji nigdzie nie widać. Chciałbym tym wątkiem skłonić do myślenia o kolei i Płocku, o tym co mamy do wykorzystania i o tym co wykorzystujemy obecnie.

Należy zacząć od historii.
Gdy narodziła się w 1918 Niepodległa Polska, stan rozwoju infrastruktury kolejowej szczególnie na terenach zaboru rosyjskiego pozostawiał wiele do życzenia. Aby ożywić gospodarczo tereny środkowej Polski należało skomunikować je za pośrednictwem dogodnego połączenia z większymi ośrodkami przemysłu. Rozwijająca się Łódź potrzebowała szybszego kontaktu z północą. Nowo wybudowany port w Gdyni otwarto wstępnie już w 1923. Należało sprawić, by to co wyprodukowały zakłady na południu, dało się szybko przerzucić na wybrzeże i wysłać w świat. Wysiłkiem narodu powstawały nowe połączenia, kolejne mosty spinały brzegi rzek, rosły dworce, stacje, wiadukty. Trzeba było szybko stawiać na nogi kraj jeszcze kilka lat wcześniej rozdarty między trzy mocarstwa i pocięty frontowymi liniami. Płock nie musiał długo czekać na swą „kolej”. Już w 1919, w stanie wojny z bolszewią, rozpoczęto budowę odcinka Płock – Sierpc. Budowali go bezrobotni, co nakazała odpowiednia ustawa. Do 1934 budowa przerywana działaniami wojennymi była ukończona, zbudowany most na Skrwie witał składy towarowe i pasażerskie, otwierając drogę rozwoju tej krainy. Sierpc stawał się kolejowym węzłem. Wcześniejsze połączenia wąskotorowe (z Brodnicą i Nasielskiem) należało szybko przebudować na potrzeby normalnego, ciężkiego transportu. Tak też się stało. W 1937 kolej normalnotorową doprowadzono do Brodnicy. Kolej połączyła więc Mazowsze z Pomorzem, wyprowadzając przez kolejne mosty (w Mieszczku na Skrwie i pod Brodnicą na Drwęcy) transporty płodów rolnych i całą ówczesną mazowiecką produkcję na północ, w efekcie do naszego nowego portu. Zapadły kąt, jakim było pojezierze dobrzyńskie uzyskał teraz swą szansę. Kraina Pagórków i bezkresnych pól uzyskała swój gospodarczy kręgosłup. Rozbudowały się miasta takie jak Rypin i Brodnica. Dużo wcześniej, bo już w 1922 pociągi dojeżdżały z Kutna do podpłockiego Radziwia. Ostatnim ogniwem, które dopięto 19 grudnia 1938 było spięcie brzegów Wisły płockim mostem. Tak oto w ciągu 20 lat powstała magistrala kolejowa o znaczeniu krajowym, strategicznym, będąca najkrótszym połączeniem Łodzi z Gdynią. W międzyczasie, znaczenie faktycznego krajowego węzła uzyskał Sierpc. W 1926 w ramach przebudowy wąskotorówki, połączył się na nowo z Nasielskiem (czyli pośrednio ze stolicą), a w 1937 z Toruniem. Tak zagęszczona sieć transportu dawała solidne perspektywy rozwoju terenom dotychczas ściśle rolniczym, pozbawionym sieciowej infrastruktury.
dekr.jpg
dekr.jpg (174.53 KiB) Przejrzano 3140 razy
ust.jpg
ust.jpg (111.15 KiB) Przejrzano 3140 razy
Co mamy dziś?
Obraz raczej przykry. Na znaczącym odcinku linia jest nieczynna. Przerwa dowolnej nitki w jednym miejscu, zawsze marginalizuje całe połączenie. Z punktu widzenia pasażera patrzącego przez okno na ruiny dawnych dworców i stacyjek, na pozrywane trakcję, i wszechobecny bałagan stan jest tragiczny. Z punktu widzenia pasażera patrzącego na rozkład jazdy, a raczej schemat połączeń, też nie jest najlepiej. Szynobusy Kolei Mazowieckich działają jakby w oderwaniu od idei tej linii. Płock nie ma bezpośredniego połączenia z Łodzią! Jak to jest możliwe aby dwa ośrodki o znaczeniu regionalnym nie były dogodnie połączone? Z uwagi na samą ilość studentów dojeżdżających do Łodzi z Płocka i Sierpca jest to sprawa dość dziwna. Wieczne kombinacje i przesiadki między busami, autobusami i szynobusami, ciągłe opóźnienia przyprawiają o zawrót głowy. 1,5h – tyle maksymalnie trwała podróż z Płocka do Łodzi gdy OL jeździły na trasie Koszalin – Łódź. Po drugie: Przecież w Łodzi jest lotnisko. Przed poprzednimi wyborami ktoś rzucił pomysł budowy połączenia Płocka z portem lotniczym w Modlinie zupełnie nową linią kolejową. Czy to nie jest durne? Jeżeli niemoc władz nie pozwala usprawnić istniejących połączeń to budujmy nowe? To samo tyczy się planów budowy kolejnych dróg kołowych w naszym regionie.
Koleje Mazowieckie wożą tu pasażerów na odcinku Kutno – Sierpc, oraz Sierpc – Warszawa. Kujawsko – Pomorska Ariva dowiezie nas z Sierpca do Torunia. Całe szczęście, że choć te szczątkowe połączenia jeszcze funkcjonują. Ruch pasażerski na północ jest całkowicie zablokowany od 2000r. Tym samym Mazowsze pozostaje w pewien sposób odcięte od ciekawych turystycznie terenów pojezierzy i Pomorza. Jest to szczególnie istotnie dla osób mniej zamożnych, wybierających komunikację zbiorową, bardziej lokalnie szukających miejsc wypoczynku. Wspomnę tu tylko o Pojezierzu Brodnickim – perełce na skalę kraju. Pomarzyć można jedynie o dalszych wojażach. Ruch towarowy odbywa się normalnie, jeśli można tak ująć transporty chemii niemalże tylko na potrzeby płockiej rafinerii.
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 874
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Postautor: Majsterek » wt mar 01, 2016 9:32 am

Pojawił się pomysł petycji w sprawie przywrócenia kursowania pociągów pasażerskich na tych nieczynnych liniach. Czytamy w niej między innymi:
Podstawową prośbą jest uruchomienie pociągu, który dowoziłby pasażerów do Torunia na godzinę ok. 7:30. Pozwoliłoby to uzyskać nową grupę odbiorców, a także zwiększyłoby popularność pociągu popołudniowego, gdyż tylko możliwość podróży dwukierunkowej (dom – praca – dom) będzie stanowić zachętę do zakupu biletów miesięcznych. Ludzie z chęcią zostawiliby samochody w garażach lub przesiedli się z autobusu do pociągu, mając do dyspozycji szybkie połączenie kolejowe pozwalające im dojechać i wrócić z pracy czy szkoły. Zmniejszyłyby się korki na drogach wjazdowych do Torunia, co ma w sobie wyraźny aspekt proekologiczny. Wiele miast europejskich postawiło na transport szynowy w dowozach do pracy i szkoły. My prosimy o stworzenie choćby takiej namiastki, wyrażając nadzieję, że przyczynimy się w ten sposób do poprawy jakości życia mieszkańców terenów, przez które przebiega linia kolejowa nr 27, jedna z linii o najsłabiej wykorzystanym potencjale dowozowym w skali kraju.
(...)
Drugą, nie mniej ważną prośbą jest przywrócenie połączeń pasażerskich w relacji Brodnica – Rypin - Sierpc. Łącząca te miejscowości linia kolejowa nr 33 pozostaje niewykorzystana od ponad 15 lat, niemniej istnienie przewozów towarowych zapewnia jej pełną przejezdność, stąd nie są wymagane nakłady finansowe na rewitalizację. Pociągi pasażerskie gwarantowałaby lepsze skomunikowanie Rypina oraz Sierpca z Brodnicą i Grudziądzem, a także dalszymi miastami, co na pewno wpłynęłoby pozytywnie na rozwój tej części Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Warto spróbować choćby testowo wprowadzić 2 pary pociągów: połączenie poranne i w godzinach popołudniowych.
Adresatami pisma są urzędy marszałkowskie odpowiednich województw, spółki przewozowe oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Inicjatywa godna poparcia, zachęcam do zapoznania się z pełnym tekstem i podpisania tutaj:
Petycja ws połączeń na linii 27 i 33
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 874
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Postautor: Majsterek » wt kwie 27, 2021 2:31 pm

Na rozjazdach stacji Sierpc ponadprzeciętna krzątanina, semafory chyba świeżo pomalowane, jakoś tak świecą z daleka. Odbywa się czyszczenie i naprawa tych rozmaitych cięgien łączących nastawnie z rozjazdami i urządzeniami stacji. W ubiegłą sobotę na bocznicę zawitał długi na kilkaset metrów zestaw lawet z zapakowanymi nowiutkimi szynami. Przy przejeździe przed skrzyżowaniem ulicy Dworcowej ze Staszica rosną góry podkładów kolejowych, co kilka godzin przyjeżdża kolejny samochód z naczepą, a operatorzy uwijają się, by rozładować towar przygotowany do przebudowy linii z Sierpca do Brodnicy. Nie do wiary.
20 000 podkładów kolejowych zostanie ułożonych na najbardziej roztłuczonym odcinku z Sierpca kawałek za Szczutowo. Szyny kolejowe przywiezione w zeszłym tygodniu leżą już rozłożone wzdłuż linii, która miała przez ostatnie lata znaczenie jedynie zabytkowe. Nareszcie jest więc szansa na wykorzystanie tego pięknego szlaku na północ Polski. W styczniu otwarto połączenie Płock - Katowice przez Łódź, pod koniec roku, a bardziej prawdopodobne że w przyszłym, jeśli remont odcinków 33 z Sierpca do Brodnicy się powiedzie, pojedziemy z Płocka do Trójmiasta, z możliwością ciekawych turystycznie przesiadek. Daje to również szansę przerzucenia choć drobnej części towarowego bałaganu przewalającego się z północy na południe naszego kraju transportem samochodowym.
Więcej o planach przebudowy i otwarcia linii można poczytać na stronie Rynek Kolejowy:
Od czerwca do września trwać mają prace na północnym odcinku linii nr 33, które pozwolą na przywrócenie ruchu pasażerskiego. Dziś obowiązuje tam prędkość maksymalna 20 km/godz., a z trasy korzystają tylko pociągi towarowe, np. w relacji do Brodnicy. Za dziesięć miesięcy ma pojechać tamtędy bezpośredni pociąg PKP Intercity do Trójmiasta.
Choć PKP Intercity nie informują jeszcze o siatce połączeń, która wejdzie w życie w grudniu tego roku i będzie funkcjonować przez kolejnych dwanaście miesięcy, Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że zamierza zlecić temu przewoźnikowi uruchomienie kursu z Katowic do Gdyni przez Płock, Brodnicę i Grudziądz. Oznacza to nie tylko przywrócenie obsługi dalekobieżnej dwóch ostatnich spośród wspomnianych miast, ale też otwarcie po wieloletniej przerwie ruchu pasażerskiego na północnym odcinku linii nr 33 – z Sierpca do Brodnicy. Resort zapewnił nas niedawno, że zarządca infrastruktury przeprowadzi tam prace, które mają poprawić parametry techniczne, a przede wszystkim dopuszczalną prędkość na tym niewykorzystywanym przez PKP Intercity szlaku.
IMG_20210427_123554.jpg
Stacja Sierpc - skład podkładów kolejowych
IMG_20210427_123554.jpg (102.94 KiB) Przejrzano 1253 razy
IMG_20210427_125808.jpg
Nowe szyny przygotowane do ułożenia na odcinku linii 33
IMG_20210427_125808.jpg (115.59 KiB) Przejrzano 1253 razy
IMG_20210427_125828.jpg
Okolice mostu kolejowego nad Skrwą w Mieszczku
IMG_20210427_125828.jpg (106.43 KiB) Przejrzano 1253 razy
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 874
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Postautor: Majsterek » wt cze 29, 2021 1:44 pm

Kilka fotek z przebudowy torów na Rypin. Ciekawie to wygląda - zdjęcia wykonałem w niedzielę (27.06), w okolicach dawnego przejazdu przy ul. Smolnej (za skansenem).
1-IMG_20210627_162053.jpg
1-IMG_20210627_162053.jpg (177.71 KiB) Przejrzano 790 razy
2-IMG_20210627_162102.jpg
2-IMG_20210627_162102.jpg (136.36 KiB) Przejrzano 790 razy
3-IMG_20210627_162125.jpg
3-IMG_20210627_162125.jpg (157.61 KiB) Przejrzano 790 razy
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 874
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Re: Perspektywy płockiej i sierpeckiej kolei

Postautor: Majsterek » śr lip 28, 2021 5:48 pm

Dziś kilka zdjęć po dosypaniu tłucznia i ułożeniu nowych szyn. Lasy okolic Szczechowa i Rydzewa.
Załączniki
1-IMG_20210718_124327.jpg
1-IMG_20210718_124327.jpg (165.23 KiB) Przejrzano 541 razy
2-IMG_20210718_124331.jpg
2-IMG_20210718_124331.jpg (150.24 KiB) Przejrzano 541 razy
3-IMG_20210718_143639.jpg
3-IMG_20210718_143639.jpg (133.92 KiB) Przejrzano 541 razy
4-IMG_20210718_143642.jpg
4-IMG_20210718_143642.jpg (138.54 KiB) Przejrzano 541 razy
5-IMG_20210718_143649.jpg
5-IMG_20210718_143649.jpg (131.75 KiB) Przejrzano 541 razy
6-IMG_20210718_143704.jpg
6-IMG_20210718_143704.jpg (138.35 KiB) Przejrzano 541 razy
7-IMG_20210718_145325.jpg
7-IMG_20210718_145325.jpg (122.97 KiB) Przejrzano 541 razy

Wróć do „Zabudowania gospodarcze”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość