W księstwach niemieckich XIV i XV wieku dominowały dwa zjawiska wpływające na migrację Żydów na Wschód. Pierwszym były rozpowszechniane przez zakony żebracze opowieści o dokonywanych przez Żydów mordach rytualnych oraz popularne od Soboru Trydenckiego opowieści o profanowaniu konsekrowanych hostii przez Żydów. Oba te motywy były podstawą procesów karnych, a przy okazji tumultów w których ofiarami byli Żydzi. Co ciekawe ignorowano tym samym prawa papieskie odrzucające oskarżenia o rytualne zabijanie chrześcijan przez Żydów.
Drugie zjawisko miało podłoże ekonomiczne. Dekrety o wygnaniu z miasta najczęściej oznaczały natychmiastowe wygnanie z pozostawieniem majątku i zawsze oznaczały anulowanie wszystkich długów wobec wygnanych. W księstwach niemieckch powstawała więc grupa biednych Żydów, pozbawionych majątków nieruchomych i mieszkających na wsi lub na przedmieściach.
Ponieważ podobnie wyglądała wcześniej sytuacja we Francji czy w Anglii jedynym kierunkiem pozostawał Wschód, tu zaś teren zdawał się być przygotowany do osiedlania się Żydów niemieckich (aszkenazyjskich).
Niewiele znaczący Statut Kaliski został wykorzystany przez Kazimierza Wielkiego w walce z rosnącym w siłę mieszczaństwem niemieckim. Żydzi dla władzy królewskiej stali się jego przeciwwagą. Nie na długo. Rosnąca władza możnowładców sprawiła, że i ta grupa zwróciła uwagę na Żydów. Król za zasługi obdarowywał często nadaniami ziemskimi na ziemiach wschodnich. Ziemie te jeszcze w XVII wieku określano jako Dzikie Pola. Brak miast z prawdziwego zdarzenia, ogromne niezagospodarowane pustkowia. Do tego duża odległość od centrów politycznych i kulturalnych. Popularna stało się wykorzystanie arendy nad dobrami powierzanej Żydom. Możnowładcom dawało to natychmiastowy dochód i jednocześnie zapewniało rozwój terenów, gdyż arendarze byli zainteresowani zwiększeniem swoich zysków.
Jeżeli mówimy o złotym wieku społeczności żydowskiej w Polsce to był to właśnie przełom wieków XVI i XVII. Centrum zaś znajdowało się na ziemiach białoruskich i ukraińskich. To tu ściągają ówcześni uczeni żydowscy. Powstaje sejm żydowski (waad) i mniejsze waady czterech ziem. Pojawiające się tu i ówdzie oskarżenia o mordy rytualne czy profanację hostii nie mają tak wielkiego znaczenia na wschodnich rubieżach gdzie dominuje prawosławie. Cały ten okres kończy się gwałtownie wraz z powstaniem Chmielnickiego. Dochodzi do rzezi popełnianych na Żydach.
Jeden z uciekinierów, Nathan Hannover, zmarły w 1683 roku kabalista opisał w Wenecji w kronice (zatytułowanej Jewerin mecula) wydarzenia ukraińskie. Jego dzieło z czasem awansowało do rangi dzieła świętego czytanego corocznie od 17. dnia miesiąca tamuz do 9. dnia miesiąca aw (okres ten wg naszego kalendarza mieści się obecnie w całości w lipcu). W ten sposób przerażające obrazy rzezi zachowały się do dziś i wciąż są przypominane. Tu zamieszczę fragment cytowany przez F. Battenberga:
Nie tylko pamięć o tych zdarzeniach trafiła do tradycji żydowskiej. Także nostalgia za utraconym światem. Przykładem niech będzie "bakasza" Mojżesza - rabina z Metzu, urodzonego w Narolu i uchodzącego z Polski przed pogromami.Z jednych [Żydów] zdarto skórę, a ciało rzucono psom na żer, innym obcięto ręce i nogi, a tułów rzucono na drogę; przez ich ciała przejeżdżały wozy i tratowały ich konie. Innym zadano tyle ran, że byli bliscy śmierci, i rzucono ich na ulicę; nie mogąc rychło umrzeć, tarzali się we krwi, aż uszła ich dusza; innych grzebano żywcem. Dzieci zarzynano na łonie matek; wiele dzieci pocięto na kawały jak ryby. Kobietom ciężarnym rozpruwano brzuchy, a wydobyty płód zabijano na ich obliczu. Innym rozpruwano brzuchy i wsadzano żywego kota do wnętrza i tak zostawiano przy życiu, zaszywając brzuchy. Następnie obcinano im ręce, by nie mogły wyjąc tego kota. I wieszali niemowlęta na piersiach matek, inne dzieci nabijano na rożen, pieczono przy ogniu i przynoszono matkom, by jadły ich mięso.
F. Battenberg, Żydzi w Europie. Proces rozwoju mniejszości żydowskiej w nieżydowskim środowisku Europy 1650-1933, Wrocław 2008, s. 234.
Tak jak Rzeczpospolita już się nie podniosła do swej dawnej chwały tak i społeczność żydowska już nie wpływała tak wyraźnie na rozwój miast czy gospodarki. Nawet zarzucane Żydom przez wielu "reformatorów" rozpijanie ludu było wynikiem rozwoju gospodarki roniczej w wielkich majątkach ziemiskich na który społeczność ta już nie miała wielkiego wpływu. Zyskują popularność religijne ruchy mesjanistyczne z których wyrósł późniejszy chasydyzm.Polsko, Ty, która byłaś rajem,
Pierwszą byłaś dla nauki i wiedzy od dni,
w których odpadł od Judy Efraim,
Ty, któraś słynęła wiedzą umiejętną,
Teraz jesteś wygnaną i samotną wdową,
Opuszczoną jesteś przez swe własne syny.
Gdzie jest lwów schronisko, gdzie mędrcy nauki?
Gdzie mocarze, co laską szczodrze są bez miary?
Gdzie pisarze miast polskich i cnoty nadzorcy?
Gdzie jest Bóg, który sądzi i krew krwią odpłaca?
Zlituj się nad swym ludem, z rąk nas wybaw zabójców.
Wdziej na się szatę zemsty za dusze niewinne,
Które jako ofiarne barany porżnięto,
Całe gminy zniszczono, jak jednego męża.
Udziel Panie pokoju tym duszom nieszczęsnym
W wiecznym życiu, gdzie ptaki śpiewają niebieskie,
Gdzie owoc palmy kwitnie i woń swą rozsiewa,
Tam wysoko u Siebie, na Abarim szczycie.
J. Grzesik, Alija. Historia narodu Żydowskiego, jego rozproszenie i zgromadzenie. Biblia i fakty, Lublin 2000, s. 47-48
Tyle w ogromnym skrócie o początkach.