Kwatera wojenna - Górzno (pow. brodnicki)

Cmentarze, mogiły, kwatery
Awatar użytkownika
Majsterek
Administrator - Stowarzyszenie
Posty: 879
Rejestracja: pn lis 15, 2010 11:20 pm

Kwatera wojenna - Górzno (pow. brodnicki)

Postautor: Majsterek » czw kwie 09, 2015 8:16 am

Na cmentarzu parafialnym w Górznie, po prawej stronie alejki prowadzącej od bramy, znajdziemy zebrany w większą kwaterę szereg grobów ofiar niemieckich zbrodniarzy z okresu IIWŚ.
Na mapie
Załączniki
1-DSC_0254.JPG
1-DSC_0254.JPG (93.74 KiB) Przejrzano 2825 razy
2-DSC_0698.JPG
2-DSC_0698.JPG (93.61 KiB) Przejrzano 2825 razy
3-DSC_0255.JPG
3-DSC_0255.JPG (96.12 KiB) Przejrzano 2825 razy
4-DSC_0257.JPG
4-DSC_0257.JPG (92 KiB) Przejrzano 2825 razy
5-DSC_0258.JPG
5-DSC_0258.JPG (85.21 KiB) Przejrzano 2825 razy
6-DSC_0259.JPG
6-DSC_0259.JPG (108.85 KiB) Przejrzano 2825 razy
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 371
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kwatera wojenna - Górzno (pow. brodnicki)

Postautor: krzymen » wt paź 27, 2015 11:10 pm

Witam

Górzno
http://groby.radaopwim.gov.pl/grob/13069/
W kwaterze usytuowane są pojedyncze mogiły 20 miejscowych rolników zamordowanych w latach 1944-1945 przez żołnierzy Jagdkommando pod zarzutem pomocy partyzantom.

Spoczywają tu m.in. rozstrzelani za współpracę z partyzantami: Leon Barański, Maksyma i Józef Krupscy ze wsi Fiałki, Leon Piotrowski z Czarnego Bryńska, Antoni Mościński z synem oraz Weronika i Władysław Smolińscy z Brzezin.

Napis – chyba symboliczny? A może złożono tu urny z prochami?
Berendt.JPG
Berendt.JPG (169.62 KiB) Przejrzano 2807 razy
Maksymilian Berendt , student teologii i Franciszek Krajnik, kupiec. Obaj pochodzili z Górzna i zginęli w Konzentrationslager Mauthausen-Gusen.
Ich grób znajduje się niedaleko wejścia na cmentarz, od strony ulicy.

Jagdkommando Brodnica
http://www.czasbrodnicy.pl/czasbrodnicy ... dnica.html
Według autora tego artykułu, p. Piotra Grążawskiego, część Jagdkommanda stacjonowała Górznie i leśniczówce Ruda. Dowodził nią SS Oberleutnant :?: Hans Kramer.
Mam jedno zastrzeżenie - w SS chyba nie było stopnia Oberleutnant tylko SS-Obersturmführer ...

Pozdrawiam
Krzysztof
Lance do boju, szable w dłoń!
Awatar użytkownika
krzymen
Posty: 371
Rejestracja: pn sie 29, 2011 11:30 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kwatera wojenna - Górzno (pow. brodnicki)

Postautor: krzymen » sob lis 07, 2015 10:30 pm

Witam,

Majsterku, dorzucam Ci do tematu jeszcze jeden grób z cmentarza w Górznie. Wobec prawa nie jest to grób wojenny, chociaż kryje prochy poległego żołnierza … Moim zdaniem jest to cenna pamiątka historyczna - świadectwo losów Polaków podczas Wielkiej Wojny.
Na pomniku wystawionym na grobie rodziny Karbowskich wyryto napisy:
„Tu spoczywają zwłoki / moich kochanych dzieci / naszej drogiej siostry i brata”
Pierwsza zmarła 22 letnia Otylia Karbowska – 13 czerwca 1915 r. Trzy miesiące później poległ jej brat …
Wl.Karbowski1.jpg
Wl.Karbowski1.jpg (68.92 KiB) Przejrzano 2793 razy
„Władysław / Karbowski / ur. 17 września 1891 / poległ na polu walki / we Winnie / Król. Polskie / dnia 15 sierpnia 1915 // jako ofiara wojny wszechświatowej”

Zastanawiałem się jakie mogły być losy tego młodego żołnierza … Lista strat (Preussische Verlustliste Nr. 342 z 01.10.1915) wiele wyjaśniła.
pvl342.1915.jpg
pvl342.1915.jpg (40.41 KiB) Przejrzano 2793 razy
Władysław Karbowski pochodził z Miesiączkowa (Miesionskowo, Kreis Strasburg), miejscowości znajdującej się obecnie w gminie Górzno. Służył w 10 kompanii Kulmer Infanterie-Regiment Nr. 141. Pułk ten zwany „chełmińskim” (Kulm/Chełmno) stacjonował w Grudziądzu i w Brodnicy. Z tych też okolic otrzymywał rekrutów. Wchodził w skład 35. Infanterie-Division. Z racji wieku (23 lata w 1914) Karbowski był zapewne żołnierzem służby zasadniczej lub „świeżym” rezerwistą. Poszedł więc na pierwszy ogień. Jeżeli był cały czas w IR 141, to wiele przeżył … W 1914 r. 35 dywizja walczyła m.in. pod Tannenbergiem, później w bitwie nad jeziorami mazurskimi. W październiku była pod Opatowem i Radomiem, później pod Warszawą, Kutnem, Łodzią i nad Bzurą. Rok 1915 zaczęła pod Huminem i Wolą Szydłowiecką. W lipcu brała udział w drugiej bitwie pod Przasnyszem i w walkach nad Narwią (Pułtusk, Różan). W walkach pościgowych dotarła pod Zambrów i toczyła walki nad Narwią i Nurcem (13.08.1915 - 18.08.1915). Tam zapewne zginął szeregowiec Karbowski – znajduje się tam pięć wsi: Winna Stara, Winna-Chroły, Winna-Poświętna, Winna-Wilki i Winna-Wypychy.
Wl.Karbowski2.jpg
Wl.Karbowski2.jpg (52 KiB) Przejrzano 2793 razy
Fuchsi – mam pytanie. Co to za kurtka mundurowa? To nie jest mundur polowy koloru Feldgrau.
Lance do boju, szable w dłoń!

Wróć do „Cmentarze wojenne i wojskowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości